Recensie: Bekeken RECENSIE

Recensie: Bekeken – Gerard van Gemert

Voetbalster Myrthe heeft een zware week voor de boeg. Een belangrijke voetbalwedstrijd bij haar club FC De Madonna’s, een exclusieve training bij jong Oranje en een schooltoernooi tegen hun aartsvijand ‘de Barentzschool’. En dan moet ze er nog die vervelende Kelly bijnemen, die heel de tijd treiterende opmerkingen maakt. En als kers op de taart… gelekte naaktfoto’s van haar voetbalteam onder de douche… Lukt het Myrthe en haar vriendinnen om de dader te vinden?

Voor echte voetballiefhebbers is Bekeken een erg leuk boek. Gerard van Gemert beschrijft het namelijk zo, dat het lijkt alsof je echt een match aan het bekijken bent. Ook al is het nog makkelijker om het boek te volgen als je iets van voetbal kent, is het ook perfect leesbaar voor een leek. Het is fijn om het voetbalthema te lezen via een meisjesteam, iets wat toch nog niet zo vaak gebeurt, maar desalniettemin, even spannend is.

Het hoofdpersonage Myrthe is in het begin van het boek wel wat vervelend. Ze is heel erg betweterig en agressief. Gelukkig wordt dit, naarmate het boek vordert, een stuk minder. Dit enerzijds omdat we haar karakter beter leren kennen en er ook ergens respect voor opbouwen, anderzijds omdat de woede die Myrthe voelt, ook bij ons als lezer te voelen is. En dat vooral door de typische ‘mean girl’ Kelly. Zoals ze bij Myrthe het bloed onder haar nagels vandaan haalt, doet ze dat ook bij de lezer.

Wat echter wel erg jammer is aan Bekeken is dat de toch wel erge thematiek, namelijk gelekte naaktfoto’s, redelijk laks behandeld wordt. De meisjes reageren er niet extreem op, er wordt niets tegen ouders/volwassenen gezegd, zelfs als de dader gepakt is, wordt er niets meer mee gedaan. Hoewel er wel gezegd wordt dat dit niet oké is, had Gerard van Gemert er feller op in kunnen gaan. Zeker om aan te tonen aan jonge lezers dat naaktfoto’s nemen geen goede acties zijn, wat nu toch niet zo extreem duidelijk is.

Een nog andere vraag, die niet beantwoord is doorheen het boek, is hoe oud de personages zijn. Het is soms verwarrend, aangezien ze op school nog redelijk lagere school activiteiten doen, maar zich bij buitenschoolse activiteiten weer een stuk ouder gedragen. Misschien bestaat dit antwoord wel in één van de vorige boeken, want er zijn namelijk nog twee andere delen over de avonturen van Myrthe. Er is echter geen enkel probleem om Bekeken te lezen zonder de twee andere boeken. Er wordt namelijk niet naar de twee vorige delen verwezen en dus kun je het als een apart boek lezen.

Gerard van Gemert heeft zeker gescoord met Bekeken. Het is een perfecte afwisseling tussen voetbal, andere thema’s en mysterie. Het verhaal leest erg vlot en samen met de leuke illustraties is het zeker geschikt voor voetballiefhebbers rond de 10 jaar!

Recensie: Bekeken – Gerard van Gemert

FC De Madonna's 3 - Bekeken

1  2  3  4  5

Het derde deel van FC De Madonna's, opnieuw een snel en spannend voetbalverhaal van Gerard van Gemert. Voor voetbaldetectives vanaf 10 jaar.
    Een spannende week voor Myrthe. Ze speelt met FC De Madonna's voor het eerst een competitiewedstrijd in de hoogste klasse. En ze weet dat de scouts van Oranje O12 haar in de gaten houden. Bovendien speelt ze deze week de schoolvoetbalwedstrijd tegen De Barentszschool. Allemaal geweldig dus! Tot er ineens foto's rondgestuurd worden van De Madonna's onder de douche … Myrthe en haar vriendinnen zetten alles op alles om de dader(s) te vinden.