Recensie: Gewoon geen bullshit RECENSIE

Recensie: Gewoon geen bullshit – Will McIntosh

Sam en zijn vrienden zijn erg slim. Ze wonen in een toekomstige versie van deze wereld, eentje waar niets eerlijk geregeld is en de meeste mensen steeds armer worden. Omdat ze het hier niet mee eens zijn - en vooral het geld nodig hebben - ontwikkelen ze een leugendetector. Zo kunnen ze controleren wie er tegen ze liegt - want liegt de president soms ook tegen ze? Als iemand erachter komt waar ze mee bezig zijn, is niemand meer veilig. Eén van de jongeren wordt zelfs vermoord…

Gewoon geen bullshit leest lekker weg. Het is geen dik boek, dus dat is de eerste reden waarom je er zo doorheen bent. Ook zijn het korte hoofdstukken, waardoor je snel denkt dat je er nog wel eentje kunt lezen. En dan nog een! Het is ook een boek voor jongeren, waardoor het taalgebruik niet moeilijk is. Dat zorgt er ook voor dat je sneller door de pagina’s heen bent. Je kunt dit boek van Will McIntosh echter ook lezen als volwassene. Het heeft een interessant uitgangspunt en is uitnodigend geschreven.

Er komen wel wat lugubere stukken voor in Gewoon geen bullshit. Om aan bepaalde onderdelen te komen die ze nodig hebben, moeten ze graven leegroven, en dat is natuurlijk niet het leukste werkje! Ook komen de jongeren in aanraking met geweld, wat niet heel uitvoerig beschreven wordt, maar wel aanwezig is.

Het boek is geschreven vanuit Sam. Hij is een van de jongeren die aan de leugendetector werkt, en je ziet door zijn ogen de andere kinderen en volwassenen. Hij bekijkt de wereld op een nuchtere manier - hij ziet dat er een hoop niet klopt, en als zijn vriend Theo wordt vermoord, is hij er helemaal van overtuigd dat ze verder moeten werken. Want alleen de waarheid kan bepaalde dingen ophelderen, en zij hebben nu een manier om te zien of er gelogen wordt of niet.

Gelukkig is er een tweede deel geschreven - want Gewoon geen bullshit is een leuk boek en heeft een open einde. Daardoor zou je het liefst meteen het volgende boek pakken, en dat kan ook. Voor zowel een jongere als een volwassene is het een goed boek, een boek waar je snel doorheen bent en die je lekker tussendoor of ‘s avonds kunt lezen!

Bullshit 1 - Gewoon geen bullshit

1  2  3  4  5

Gewoon geen bullshit is het eerste deel in tweeluik Bullshit van Will McIntosh. Bingelezen vol actie en complot, vanaf 14 jaar: vijf tieners en een leugendetector tegen de regering. Voor de fans van Netflix-serie Designated Survivor.

Amerika, de nabije toekomst. De president heeft alle macht, de politie heeft vrij spel en nepnieuws is overal. Sam en zijn vrienden willen rijk worden – behalve Theo, die wil de wereld beter maken. Ze ontwikkelen een handheld leugendetector, maar nog voor ze een werkend prototype hebben, wordt Theo vermoord. Iemand heeft het op hen gemunt, en de vrienden moeten alle zeilen bijzetten om in leven te blijven.