Recensie: Wat zou Martin doen? RECENSIE

Recensie: Wat zou Martin doen? – Nic Stone

In Wat zou Martin doen? probeert de zwarte jongen Justyce McAllister een dronken blanke vriendin te helpen om haar naar huis te brengen. Maar dan ziet een witte politieagent hem, verdenkt hem meteen ervan de auto te stelen en doet Justyce handboeien om. Justyce komt pas na een paar uur vrij en deze gebeurtenis heeft een grote invloed op hem. Justyce haalt namelijk op school altijd goede cijfers, komt nooit in de problemen en heeft veel vrienden. Waarom overkomt dit hem dan? Hij besluit om brieven te schrijven aan Martin Luther King om te achterhalen wat die in zijn situatie zou doen.

In maar 200 pagina’s weet Nic Stone een indrukwekkend verhaal neer te pennen. Wat zou Martin doen? is rauw, realistisch en heeft niet per definitie een happy end. Toch weet Nic Stone het boek niet al te zwaar en te beladen te maken ondanks het heftige onderwerp racisme. Ze zorgt er ook voor dat er genoeg mooie momenten in het boek voorkomen. Wat zou Martin doen? heeft daarnaast een erg actueel thema waar tegenwoordig vaker over geschreven wordt (kijk bijvoorbeeld maar naar The Hate U Give). Toch blijven dit soort boeken belangrijk om te schrijven en de verhalen van kinderen zoals Justyce McAllister te delen en er mensen bewust op te maken dat racisme nog steeds aan de orde van de dag is.

De auteur heeft een erg prettige en vlotte schrijfstijl waardoor het boek zó uit is. Het verhaal zit daarnaast ontzettend goed in elkaar en op het eind van het boek merk je ook dat het verhaal rond is. De lezer weet de titel al snel te plaatsen: Justyce besluit om brieven naar Martin Luther King te schrijven om te proberen te ontdekken wat hij in zijn situatie zou doen. Nic Stone weet in deze brieven de twijfels en gedachten van Justyce prachtig te verwoorden. “Nadat dat gedoe met Tavarrius Jenkins begon was er een of andere witte gast op tv die zei dat zijn zaak en die van Shemar Carson ‘afleiden van het geweldsprobleem tussen zwarten onderling’, maar hoe moeten zwarte mensen weten hoe ze elkaar met respect moeten behandelen wanneer we al sinds we hierheen zijn gebracht te horen hebben gekregen dat we niet de moeiten van het respecteren waard zijn? Wat moeten we verdomme doen, Martin? Wat moet ik doen?”

Die vragen zetten niet alleen Justyce aan het denken, maar ook de lezer. Als lezer ga je jezelf ook vragen stellen als “zijn wit en zwart wel echt gelijk?” “Wat zou ik in die situatie doen?” Nic Stone weet door haar sterke schrijfstijl de ogen van de lezer te openen.

Justyce is daarnaast een ontzettend lief en aardig karakter die je het liefst de hele wereld gunt. Dat hem juist deze dingen overkomen is heftig om te lezen. Juist doordat Justyce nog eens zo’n lief karakter is komen alle gebeurtenissen nog heftiger bij de lezer binnen.

Mocht je voorheen nog denken dat wit en zwart gelijk zijn in de wereld dan beloof ik je dat dit boek je ogen zal openen. Wat zou Martin doen? Krijgt van mij dan ook 5 welverdiende hartjes! Een boek dat iedereen eigenlijk gelezen moet hebben.

Wat zou Martin doen?

Nic Stone

14 februari 2019

ISBN 9789000365449
    Uitgever Van Goor
    208 pagina's

Van Goor

Young Adult

1  2  3  4  5

Justyce is een goede jongen.
    Hij haalt uitmuntende cijfers.
    Hij staat altijd klaar voor zijn vrienden.
    Waarom is hij dan degene met handboeien om?

Justyce McAllister haalt hoge resultaten op school, is aanvoerder van de debatclub en hij mag volgend jaar naar Yale. Maar dat doet er allemaal niet toe als een politieagent handboeien rond zijn polsen sluit. Uiteindelijk wordt Justyce weer vrijgelaten, zonder verdere aanklachten (en ook zonder excuus), maar het incident houdt hem bezig. Nu hij verhuisd is naar een betere wijk, wordt hij nog steeds lastiggevallen door de jongens uit zijn oude buurt en hij voelt zich ook niet welkom in zijn nieuwe klas. De enige uitzondering is Sarah Jane, Justyce' knappe – en witte – debatpartner, van wie hij wenste dat hij haar niet zo leuk vond. Op een dag rijdt Justyce samen met zijn beste vriend Manny rond in de auto – raampjes open, muziek hard aan. Dat valt niet in goede aarde bij een automobilist die naast hen staat te wachten voor het stoplicht. Maar zijn twee brutale jongens die het volume net iets te hard zetten reden genoeg om een wapen te trekken?