Recensie: In de verte RECENSIE

Recensie: In de verte – Hernan Diaz

In de verte is een roman van Hernan Diaz. Je volgt het verhaal van Håkan Söderström. Een Zweedse jongen die samen met zijn broer Linus naar Amerika vertrekt. Maar al snel raken de twee broers elkaar kwijt en volg je vanaf dat punt alleen nog het verhaal van Håkan die op zoek gaat naar zijn broer. Dit is een lange reis en hij weet niet waar hij heen moet, alleen dat hij naar het oosten moet om in New York uit te komen. De stad waarvan hij denkt te weten Linus te zullen ontmoeten.

In de verte begint in eerste instantie met een vrij lange proloog waarin je leest dat een man uit het ijswater komt en vervolgens verhalen gaat vertellen over wat hij heeft meegemaakt. Pas na lange tijd lees je dat deze man Håkan is en achteraf gezien is deze proloog van betekenis. Maar tijdens het lezen hiervan vond ik dat niet en daardoor was het lastig om in het boek te komen. Als je eenmaal door de proloog heen bent, gaat het lezen een stuk makkelijker omdat de avonturen van Håkan erg intrigerend zijn. Zo wordt hij opgesloten en gebruikt als seksslaaf, ontmoet hij een natuurvorser die hem alles leert van de natuur, ontmoet hij een arts waarvan hij leert hoe hij operaties moet uitvoeren en nog veel meer. Al deze avonturen zijn steeds gebundeld per hoofdstuk. Dit is prettig omdat je na het lezen van een hoofdstuk, in het volgende hoofdstuk begint met een nieuw avontuur. Hierdoor is In de verte nooit saai en kon ik niet wachten om te lezen wat Håkan zou meemaken tijdens de zoektocht naar zijn broer.

De omgeving is door Henan Diaz op een prachtige manier geschetst. Niet alleen de bloemen, planten en dieren zijn beschreven, maar ook de geuren en kleuren die Håkan ziet zijn beschreven. Hierdoor waan je je als lezer in de wereld van Håkan. Het enige nadeel aan dit boek is dat niet precies duidelijk is waarom de twee broers vanuit Zweden naar Amerika moeten vertrekken. Als hier wat meer aandacht aan was besteedt, dan zou ik me nog beter kunnen verplaatsen in het verhaal.

Concluderend is In de verte van Hernan Diaz een prachtige roman over een jongen die op zoek gaat naar zijn broer en onderweg voor allerlei avonturen komt te staan. En de reden dat Håkan door blijft lopen is omdat hij zich de reünie met zijn broer kan voorstellen, in de verte.

Recensie: In de verte – Hernan Diaz

In de verte

Hernan Diaz

19 februari 2019

ISBN 9789025453862
    Uitgever Atlas
    336 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Vanwege de hongersnood worden twee jonge broers rond 1850 vanuit Zweden naar de wereldstad New York gestuurd. Onderweg raken ze elkaar kwijt, en de jongste, Håkan, belandt per ongeluk op een schip naar Californië. Moederziel alleen, platzak en de nieuwe taal niet machtig besluit hij, eenmaal aangekomen, om zijn broer in "Nujårk' te gaan zoeken. Te voet, dwars door Amerika.
    Håkan wordt veel te snel een man en noodgedwongen een gezochte outlaw – en een legende. Hij beleeft de goldrush van dichtbij, trekt een tijdje op met een excentrieke ontdekkingsreiziger, laat zich de verkeerde kant op meevoeren door een stoet pioniers, totdat er iets gruwelijk misgaat. En hij blijft doorlopen, door woestijn en gebergte, over de eenzame leegte van een land dat nog niet bestaat, steeds met het beeld van zijn broer in de verte.