Recensie: Youp als beroep RECENSIE

Recensie: Youp als beroep - Youp van ’t Hek

Youp van ’t Hek wordt 65 jaar. Dat was vroeger de leeftijd waarop je met pensioen ging. Maar Youp gaat nog lang niet met pensioen. Hij heeft nog van alles te vertellen en te delen met zijn theaterpubliek. Om te beginnen een voorlopige samenvatting van een tot nu toe vrolijk verlopen leven.

Wie kent de cabaretier Youp van ’t Hek niet? Je vindt hem geweldig of je vindt er helemaal niets aan. Er zit eigenlijk niets tussenin. Mocht je tot de eerste categorie behoren, dan zal je Youp als beroep een geweldig boek vinden. Mocht je tot de andere categorie behoren, dan hoef je verder niet om te kijken naar dit verzamelboek.

Youp als beroep is een juweeltje om te zien. Het boek staat vol mooie en leuke verhalen, die geïllustreerd worden met de meest uiteenlopende afbeeldingen. Zo zie je onder meer Youp in zijn jonge jaren, verschillende theaters waar hij heeft opgetreden en kaften van zijn uitgebrachte boeken. Youp heeft zijn best gedaan om zijn leven tot nu toe zo volledig mogelijk in beeld te brengen.

Je leest voornamelijk teksten die door Youp zelf zijn geschreven, waarbij af en toe bijvoorbeeld een recensie voorbij komt. Als je over Youps leven en wat hij zoal heeft meegemaakt leest, hoor je het de man haast zelf vertellen. Zoals hij zijn verhaal opschrijft, zo vertelt hij ook zijn verhaal tijdens een show in het theater. Dat maakt het voor de ware liefhebber extra leuk. Als je dit verzamelboek leest, heb je Youp waarschijnlijk één of meerdere keren zien optreden. Hierdoor ken je zijn manier van praten en doen, en dat brengt dit boek nog meer tot leven voor je.

Voor zelfs de grootste Youp van ’t Hek-fan zullen er nog nieuwe zaken besproken worden. Dat begint bijvoorbeeld al met zijn jeugdherinneringen, die ondersteund worden met foto’s van vroeger. Erg leuk om te kijken wat je van de Youp van nu herkent in de Youp van toen. Ook de verschillende shows van de cabaretier komen uitgebreid aan bod. Dat zal de ene keer een “oh ja-moment” opleveren en de andere keer iets nieuws voor je zijn. Of zouden er fans zijn die echt alle shows gezien hebben?!

Het moet voor de cabaretier zelf erg leuk zijn geweest om dit boek samen te stellen en te voorzien van begeleidende teksten. Van ’t Hek heeft al veel meegemaakt in zijn leven, zowel op het podium als in zijn privéleven. Hoe mooi is het dan om met dit verzamelwerk terug te kijken naar 65 jaar Youp als beroep. Absolute aanrader voor de liefhebbers van één van onze populairste cabaretiers.

Youp als beroep

1  2  3  4  5

Als Youp ergens zijn beroep moet invullen, schrijft hij niet dat hij cabaretier is of columnist, maar dat hij Youp is. Youp als beroep. Hij is de enige op de wereld die dat vak uitoefent. Wat het inhoudt? Schrijven en spelen. Krant en theater. Liefst zo veel mogelijk. Nu wordt Youp 65. Vroeger was dat de pensioengerechtigde leeftijd. Een mooi moment om op je lauweren te gaan rusten. Voor Youp niet. Die wordt er juist onrustig van. Dat zijn toekomst korter is dan zijn verleden vindt hij verschrikkelijk. Zijn antwoord is: nog harder werken. Hoewel, werken? Youp noemt het zelf spelen. Hij speelt in de theaters en in de krant. In Youp als beroep blikt hij met foto’s, columns, anekdotes, liedteksten en andere herinneringen terug op de eerste veertig jaar van zijn overvolle loopbaan. De lol spat er vanaf. Nou heeft hij ook niet echt te klagen. Al dertig jaar speelt hij voor een altijd uitverkochte zaal en bijna even zo lang is hij een van de best gelezen columnisten van ons land. En voorlopig gaat hij daar rustig mee door. Een must voor de liefhebber, een ode aan het plezier.