Recensie: Onder het mes RECENSIE

Recensie: Onder het mes – Arnold van de Laar

‘Een geschiedenis van de chirurgie in 29 opmerkelijke operaties.’

Schrijver Arnold van de Laar is zelf werkzaam als chirurg en hij schrijft regelmatig voor medische vakbladen. In zijn nieuwe boek Onder het Mes beschrijft hij verschillende operaties die gedaan zijn bij bekende mensen. Van de donkere eeuwen van de aderlatingen en de beenamputaties zonder verdoving tot de hightech operatiekamers van nu. Op een heldere, grappige manier beschrijft Van de Laar het verloop van de casus.

Wat direct opvalt is dat de casussen op een heel begrijpelijke manier beschreven zijn. Ondanks dat de medische taal helder wordt uitgelegd, blijft het boek ook interessant voor zorgverleners die meer weten van de geneeskunde. De casussen zijn vaak bijzonder en elk heeft een mysterieus aspect waardoor de casus anders is dan wat men normaal zou verwachten. Vaak staat ook beschreven wat in de huidige tijd anders zou zijn gegaan. Dit is een mooie toevoeging en het laat zien hoe de geneeskunde verandert is sinds het verleden. Daarnaast staan bij elke casus verschillende foto’s, om de informatie te verduidelijken.

Patiënten als Albert Einstein, Sissi, Bob Marley, Lenin en president Kennedy passeren de revue. Daarnaast worden veel ziektes besproken, van longcarcinoom tot shock. Elke casus heeft een aantal kaders waarbij weetjes worden verteld. Bijvoorbeeld over gebruiken die in die tijd normaal waren in de medische wereld. Achterin het boek staat een lijst met chirurgen van de toekomst. Hierin worden personages als Victor Frankenstein besproken. Het is interessant om te lezen hoe chirurg Arnold van de Laar verschillende ‘chirurgen’ analyseert. Er is ook een woordenlijst waarin de medische termen worden uitgelegd, dit is handig voor lezers zonder veel medische kennis.

Er is veel aandacht besteedt aan de geschiedenis van verschillende aspecten. Zo wordt er verteld over het verhaal achter de Eed van Hippocrates, over de herkomst van verschillende chirurgische instrumenten en de manier waarop oude ingrepen werden gedaan. Het is duidelijk dat Van de Laar veel kennis heeft over de manier waarop dingen tot stand zijn gekomen en het is interessant om te lezen hoe de behandelingen van ziekten veranderd zijn. En deze verandering gaat nog altijd door. Sommige mensen uit het boek zouden het met de huidige medische behandelingen wel langer geleefd hebben.

Onder het mes is echt een aanrader voor studenten van de Medische facultiteit, maar ook zeker voor mensen zonder medische kennis. Van de Laar heeft het gepresteerd om de complexe operaties en termen begrijpelijk uit te leggen voor iedere lezer. Daarnaast zijn de patiënten én de diagnoses erg interessant!

Onder het mes

1  2  3  4  5

‘Chirurg’ betekent letterlijk ‘handenman’, al sinds mensenheugenis heeft de chirurg de taak om mensen op te lappen in tijden van nood. Van de donkere eeuwen van aderlatingen en onverdoofde beenamputaties tot de huidige steriele, hightech operatiekamers; in dit boek neemt chirurg Arnold van de Laar je mee op een reis door de weerbarstige geschiedenis van de heelkunde. De patiënten die in zijn verhaal figureren zijn niet de minsten: keizerin Sissi (neergestoken), Lodewijk XIV (fistel aan zijn anus), paus Johannes Paulus II (stoma), J.F. Kennedy en Lee Harvey Oswald (schotwond), Lenin (herseninfarct), Houdini (blindedarmontsteking), Albert Einstein (aneurysma), Bob Marley (melanoom onder zijn teennagel). Aan de hand van de meest tot de verbeelding sprekende medische geschiedenissen laat Van de Laar kwesties uit verleden, heden en toekomst de revue passeren. Zijn toon is helder, vakkundig en vol relativerende humor. Onder het mes is daarmee een rijke medische en culturele geschiedenis, en een moderne anatomische les voor iedereen.