Recensie: #SweetSixteen RECENSIE

Recensie: #SweetSixteen - Marlies Slegers

De 16­-jarige Meghan Oliviera is een populaire vlogger die haar hele leven online gooit en zelfs een deal met een cosmeticalijn heeft gekregen om hun producten onder de aandacht te brengen. Elke dag komen er nieuwe volgers bij. Na een banaal verkeersongeluk, begint er echter van alles mis te lopen in haar omgeving. Ze voelt zich bekeken en opgejaagd, maar is stoppen met vloggen wel een optie?

#SweetSixteen van Marlies Slegers speelt in op de gevaren van sociale media zoals YouTube en Instagram en hoe de meest populaire gebruikers er een dagtaak aan hebben om hun volgers tevreden te stellen. Het leven van de vloggers lijkt één groot feest, maar zoals hoofdpersonage Meghan ondervindt, eist het ook een bepaalde tol.

Meghan is eigenlijk een typische 16-jarige die ook nog eens graag in de spotlight staat en vooral op zichzelf gericht is. Ze heeft een iets ouder vriendje, Ruben, waar haar ouders niet zo gelukkig mee zijn en ze vertrouwt helemaal op haar beste vriendin Sasha. Haar online leven is haar hele leven en ze ziet niet in waarom ze grenzen zou moeten stellen aan wat ze op haar account laat zien.

Het is geen diepgravend verhaal en er had meer gedaan kunnen worden met #SweetSixteen, zelfs in de vorm van een novelle. De plot houdt voornamelijk stand door de vele perspectiefwisselingen, waardoor er ruimte ontstaat voor interessantere personages dan Meghan Oliviera zelf. Zo is er bijvoorbeeld Leroy, de jongen die het ongeluk veroorzaakt en er is Mylo95, iemand die de vlogs van Meghan van heel dichtbij volgt. Elke twee tot vier bladzijden komt er iemand anders aan het woord. Het beetje spanning dat in het boek verweven zit komt voort uit het feit dat de personages niet helemaal open zijn in verband met hun intenties. Auteur Marlies Slegers speelt met de herkenbaarheid van het fenomeen en probeert er op het einde een twist aan te geven. Leuk gedaan, maar het verhaal mist wat pit. Dat kan ze helaas niet compenseren met haar vlotte pen, al is het is een actueel en herkenbaar onderwerp voor de doelgroep.

#SweetSixteen is een YA-novelle die speelt met de realiteit van duizenden tieners. Hun leven speelt zich grotendeels online af en bij de gevaren ervan wordt vaak te weinig stilgestaan. Dat geldt niet alleen voor populaire vloggers, maar ook voor wat doorsnee jongeren delen met de hele wereld. De novelle is naast een goede waarschuwing ook een aangename leeservaring, maar als lezer race je er zo hard doorheen dat er jammer genoeg weinig echt van blijft hangen. Onder mijn huid van dezelfde auteur is wat dat betreft een beter wapenfeit.

#SweetSixteen

1  2  3  4  5

#SweetSixteen is een spannende en actuele novelle geschreven door YA­auteur Marlies Slegers. De boeken van Marlies lezen als een trein en ze kent de doelgroep als geen ander!

De 16­jarige Megan Olivera doet het goed als vlogger. Haar vol­gersaantal groeit met de dag. Megan filmt haar leven, haar familie, haar school, haar bijbaantje. #SweetSixteen is een van de populairste vlogs en Instagram­accounts aan het worden en ze krijgt steeds meer sponsors. Haar leven lijkt een enorm feest! Maar na een verkeers ongeluk lijkt er van alles mis te gaan in Megans omgeving. Ze verliest de regie over haar leven en haar volgers lijken steeds vaker te bepalen wat er gaat gebeuren. Megan voelt zich opgejaagd, maar stoppen met vloggen is geen optie...