Recensie: De wondere werking van planeet aarde RECENSIE

Recensie: De wondere werking van planeet aarde - Rachel Ignotofsky

De wondere werking van planeet aarde is een prachtig, informatief boek geschreven en geïllustreerd door Rachel Ignotofsky. Je leert in dit boek alles over de ecosystemen van gebieden in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Azië, Afrika, Australië en de poolgebieden. Ook leer je over de verschillende kringlopen in de natuur en leer je wie wat eet. Ook leer je met welke problemen de natuur te maken heeft gekregen en nu nog steeds heeft, maar leer je ook wat jij zelf kunt doen om de aarde te beschermen!

De wondere werking van planeet aarde is prachtig samengesteld. Het bevat op elke pagina in een groot en sierlijk lettertype de titel van dat deel van het boek. Daarnaast bevat elke pagina kleine illustraties die de tekst wat extra kracht geven. Hierdoor kan je het verhaal beter volgen en is het extra duidelijk. Ook bevat het boek enkele paginagrote illustraties, bij de hoofdstukken van de verschillende ecosystemen. Deze ecosystemen zijn dan geïllustreerd in een glazen pot of fles waarin je alle dieren en planten van dat ecosysteem ziet. Daarbij zijn ook pijlen getekend zodat je de voedselketen van het bepaalde ecosysteem duidelijk kunt zien.

Wat ik jammer vond aan dit boek was dat het veel moeilijke woorden bevat, zoals niche. Dit woord kwam ik een paar keer tegen en daarna kreeg het woord pas uitleg. Hierdoor was het moeilijk om het verhaal te blijven volgen. Dit maakt het boek dan ook niet echt geschikt voor kinderen die het alleen willen lezen. Het is wel geschikt voor kinderen wanneer er een volwassenen bij is om wat extra uitleg te geven. Want het is wel degelijk van belang dat kinderen leren over de aarde en hoe wij haar kunnen beschermen.

Wat ik erg sterk vind aan De wondere werking van planeet aarde, is dat het het ecosystemen van over de hele wereld meeneemt. Wat dan erg leuk is, is om het ecosysteem op te zoeken van bijvoorbeeld de plaats waar je op vakantie bent geweest. Wat ook erg prettig is, is de inhoudsopgave voor in het boek, hierdoor weet je precies wat je zult gaan lezen en wat er aan de orde komt. Daarnaast bevat het boek achterin ook nog een index, waar je op een bepaald woord kunt zoeken. Dit is extra handig om nog eens te zoeken wat de moeilijke woorden in het boek betekenen.

Concluderend is De wondere werking van planeet aarde van Rachel Ignotofsky een schitterend geïllustreerd boek over de aarde en al haar bewoners. Het is extra waardevol omdat het gelezen kan worden als een gids waardoor je leert hoe je zelf de aarde kunt beschermen.

De wondere werking van planeet aarde

1  2  3  4  5

Deze geïllustreerde rondleiding over onze aardbol voert je mee langs grote en kleine ecosystemen: van koraalriffen, woestijnen en regenwouden tot een enkele druppel water.
    Aan de hand van tekeningen, kaarten en infografieken laat De wondere werking van planeet aarde zien hoe onze planeet werkt - en vooral hoe we haar kunnen beschermen. We maken kennis met de meest uiteenlopende ecosystemen en hun bewoners, de ecologieniveaus, de kringlopen van de natuur en nog veel meer.

Voor lezers van alle leeftijden die gefascineerd zijn door wetenschap en natuur en de wonderlijke wereld waarin we leven.

Laat je stem horen!
    #youthforclimate #riseforclimate