Recensie: Julius Zebra – Gedonder met de Grieken RECENSIE

Recensie: Julius Zebra – Gedonder met de Grieken – Gary Northfield

Julius Zebra - gedonder met de Grieken is het vierde deel van de Julius Zebra-serie, geschreven door Gary Northfield. In dit deel gaat Julius Zebra, samen met zijn vrienden, op avontuur om een gouden appel te bezorgen aan Herakles zodat Julius Zebra en zijn vrienden onsterfelijkheid krijgen. Maar dit blijkt al snel makkelijker gezegd dan gedaan…

Ik kende de eerdere delen van deze serie niet, maar je kunt Julius Zebra - gedonder met de Grieken prima lezen zonder dat je de eerdere delen hebt gelezen. Wat ik direct erg fijn vond aan het boek, was dat er voor in het boek een pagina staat waarin je van alle personages een tekening ziet met daarbij de namen. Zo kun je steeds even terug kijken wie wie ook al weer was. Hierdoor kon ik het verhaal beter volgen. Wat mij erg aansprak bij dit boek, was de hoeveelheid illustraties. Er zitten op elke pagina wel kleine illustraties in de vorm van een strip met een praatwolkje. Ook zijn er grotere illustraties, over beide pagina’s te vinden in dit boek. Al deze illustraties zijn in grijswaarden waardoor je als lezer extra op de kleine details gaat letten. Het boek is ontzettend grappig en bevat daarnaast ook spannende delen. Deze afwisseling vond ik als lezer erg fijn en dit zal kinderen ook zeker aanspreken. De aanbevolen leeftijd voor Julius Zebra - gedonder met de Grieken is 10 - 12 jaar. Ik vind deze aangegeven leeftijd geschikt en ik denk dat vooral jonge kinderen het boek niet zouden kunnen volgen. Wat oudere kinderen daarentegen zouden het boek wellicht ook kunnen waarderen. Een extra grapje in dit boek is dat de pagina nummers niet zijn aangegeven in cijfers zoals wij die gebruiken, maar dat er gebruik is gemaakt van Romeinse cijfers. Achterin dit boek vind je hierover nog een extra uitleg waardoor ook kinderen die hier nog geen kennis van hebben, weten hoe deze cijfers zijn opgebouwd.

Concluderend is Julius Zebra - gedonder met de Grieken van Gary Northfield een spannend maar ook zeer grappig boek over een zebra die samen met zijn dierenvrienden op avontuur gaat. Het vinden van een gouden appel lijkt makkelijk gezegd, maar tijdens deze zoektocht komen ze voor moeilijke momenten te staan.

Julius Zebra - 4 Gedonder met de Grieken

1  2  3  4  5

Gedonder met de Grieken van auteur-illustrator Gary Northfield is het vierde deel over de grappige zebragladiator Julius Zebra. Na de Romeinen, Britten en farao's zijn nu de Oude Grieken aan de beurt.
    Julius Zebra en zijn vrienden zijn in Griekenland beland. Daar helpen ze halfgod Heracles zijn Gouden Appel terug te vinden. Vol goede moed storten Julius en zijn makkers zich in een nieuw avontuur waarin ze het niet alleen opnemen tegen de gevaarlijke Minotaurus in het Labyrint, maar ook een honderdkoppige draak om de tuin weten te leiden. Na een rampzalig bezoek aan koning Midas belanden ze in de onderwereld. Intussen kijken de goden vanaf de Olympus waakzaam toe. Wat vinden zij eigenlijk van Julius' maffe capriolen?