Recensie: Operatie oma Sjannie RECENSIE

Recensie: Operatie oma Sjannie – Lysette van Geel

Amare is dol op haar oma. Als haar oma echter valt en naar het ziekenhuis wordt gebracht, blijkt dat ze niet meer zelfstandig kan wonen. De ouders van Amare zouden oma Sjannie graag naar het verzorgingstehuis De Zonnestraal willen brengen, maar oma Sjannie wil dat niet. En wat doe je dan als elfjarige? Precies, dan ontvoer je je oma uit het ziekenhuis om haar te verstoppen.

Operatie oma Sjannie is het tweede kinderboek dat Lysette van Geel geschreven heeft. Ondanks dat ze het nog niet zo lang kinderboeken schrijft, zit het boek erg leuk in elkaar. Lysette van Geel heeft jarenlang als verslaggever en presentator voor het NOS Jeugdjournaal gewerkt en weet dus precies hoe kinderen van tien jaar en ouder denken. Deze jarenlange ervaring zie je terug in het boek. De manier waarop ze schrijft sluit heel goed aan bij de belevingswereld van jonge kinderen.

Het verhaal van Operatie oma Sjannie wordt ondersteund met grappige illustraties van Karst-Janneke Rogaar. Door het luchtige verhaal en de vlotte verhaallijn is het boek heel goed zelfstandig te lezen. De adviesleeftijd is dan ook tien jaar en ouder, maar een fanatieke lezer kan ook zeker eerder al uit de voeten met dit boek. Bij de grappige illustraties staan soms ook vragen over het leven, die inspelen op de belevingswereld en “problematiek” van jonge tieners. Door het boek samen te lezen met je tiener, kunnen deze vragen helpen een discussie of een goed gesprek te voeren.

Behalve dat het boek lekker vlot wegleest, is het boek ook vooral erg grappig. Want het zou je verbazen wat er allemaal komt kijken bij zo’n ontvoering. Operatie oma Sjannie is dan ook vooral een heel grappig boek, dat zowel jongens als meisjes kan aanspreken. En naarmate het boek vordert, wordt het soms ook wel een beetje spannend. Want hoelang kan je een oma eigenlijk verstoppen voor de buitenwereld? En wat als de politie achter je aan zit?

Ondanks dat het boek lekker wegleest en je af en toe hardop om het verhaal moet lachen, is het boek geen topper. Het is geen verhaal dat nog dagen in je hoofd blijft zitten of waar je aan herinnerd wordt. De manier van schrijven is fijn voor de beginnende, zelfstandige lezer, maar het verhaal kent niet veel diepgang, waardoor het niet meer dan een leuk tussendoortje is.

Al met al is Operatie oma Sjannie van Lysette van Geel een leuk, luchtig en grappig boek dat inspeelt op de belevingswereld van jonge tieners. Behalve erg grappig, is het boek soms ook een klein beetje spannend, maar wel op zo’n manier dat het boek goed zelfstandig te lezen is. Toch is het boek ook leuk om samen te lezen, want op die manier kan je samen de vragen beantwoorden die gericht zijn aan de lezer. Kortom, Operatie oma Sjannie is een leuk, interactief tienerboek dat zowel voor jongens als meisjes geschikt is.

Operatie oma Sjannie

1  2  3  4  5

Benodigdheden 'Operatie: oma Sjannie':
    - Stalen zenuwen
    - Een goede verstopplek
    - Een kidnap (OMG)

Amare is elf jaar en woont met haar ouders en vervelende zus Jet in een dorpje in Zeeland. Ze is vaak bij haar lieve, gekke oma Sjannie die een paar straten verderop woont. Vaak helpt ze haar dan een beetje, want oma Sjannie is wat vergeetachtig aan het worden en ziet ook niet meer zo goed. Als oma Sjannie na een val in het ziekenhuis belandt, willen de ouders van Amare haar naar een bejaardentehuis sturen. Ze zijn zelf veel te druk om voor haar te zorgen.
    Maar Amare weet dat oma Sjannie bejaardentehuizen haat! Ze vindt ze verschrikkelijk! Amare besluit om haar oma uit het ziekenhuis te kidnappen en haar te verstoppen op de zolder van hun eigen huis, zonder dat iemand het weet. Maar dan staat de politie ineens voor de deur en starten haar ouders een zoektocht in de buurt. Amare moet alles op alles zetten om haar geheim te bewaren.