Recensie: De geluksplukker RECENSIE

Recensie: De geluksplukkers – Ingrid Vandekerckhove & Carolien Westermann

In De geluksplukkers van Ingrid Vandekerckhove & Carolien Westermann volg je het verhaal van een koning en zijn dochter Willemijn. De koning is al oud en komt op een dag te overlijden. Maar hij heeft een belangrijke boodschap voor zijn dochter achtergelaten, namelijk: Blijf zoeken naar geluk. In eerste instantie lijkt dit lastig voor Willemijn maar al snel ontdekt ze allerlei manieren om het geluk te zoeken en uiteindelijk te vinden.

De geluksplukkers is een prachtig boek dat je goed kunt gebruiken wanneer jonge kinderen te maken krijgen met het overlijden van een dierbaar persoon. De opbouw van dit boek vond ik erg prettig. Je leert de personages namelijk eerst kennen voordat de koning komt te overlijden en Willemijn zelf op zoek moet gaan naar geluk. Deze opbouw zorgt ervoor dat je extra gaat meeleven met de personages en je beter in hen kunt inleven. De illustraties in De geluksplukkers zijn erg mooi en een beetje sprookjesachtig. Ze geven de tekst extra kracht en zijn zeker de moeite waard om wat langer naar te kijken. De tekst die gebruikt is in dit boek is goed te begrijpen voor jonge kinderen en bevat geen moeilijke woorden die zij wellicht niet zullen begrijpen. Dit is erg fijn want zo ben je geen tijd kwijt aan het uitleggen van de woorden maar kun je direct overgaan op de belangrijkste boodschap van dit boek. Wat ik erg mooi vond was dat de brieven die Willemijn en haar vader naar elkaar schrijven, zijn geschreven op rijm. Dit geeft het boek net dat beetje extra. De belangrijkste boodschap van dit boek is dat je altijd moet blijven zoeken naar geluk, ook al mis je een dierbaar persoon heel erg. Want als je lang genoeg blijft zoeken, zul je het uiteindelijk vinden.

Concluderend hebben Ingrid Vanderkerckhove & Carolien Westermann met De geluksplukkers een prachtig boek gemaakt wat kan helpen met de rouwverwerking bij jonge kinderen. De boodschap is in dit boek erg duidelijk en daarom goed toe te passen voor kinderen. En zelfs volwassenen die moeilijkheden hebben met het blijven zoeken naar geluk, kunnen wellicht een boodschap uit dit boek halen en dit toepassen in de praktijk.

De geluksplukkers

1  2  3  4  5

Een sprookjesachtig en optimistisch boek over het zoeken (en het vinden) van geluk. Voor kinderen vanaf 5 jaar.
    Soms valt geluk als regen uit de lucht of pluk je het van de bomen als een vrucht. Hoewel haar papa is overleden, schrijft Willemijn hem nog altijd briefjes. En dan … krijgt ze plots een briefje terug!

Een sprookjesachtig en optimistisch boek over het zoeken (en het vinden) van geluk. Voor iedereen vanaf 5 jaar.