• onze waardering

Recensie: Fit en gezond met plantaardige eiwitten RECENSIE

Recensie: Fit en gezond met plantaardige eiwitten – Christina Wiedemann

De Duitse Christina Wiedemann is ecotrofologe. Dat is een wetenschap die de fysiologische, sociale, culturele en technische effecten van de voeding en het energieverbruik bij de mens bestudeert. In Fit en gezond met plantaardige eiwitten bespreekt zij de noodzaak van het eten van voldoende eiwitten. Ook geeft ze recepten die ervoor zorgen dat je alle benodigde componenten van proteïnen (eiwitten) binnenkrijgt.
Een eenvoudige manier om hoogwaardige eiwitten binnen te krijgen is het eten van dierlijk eiwit. Daarmee komen echter ook veel verzadigde vetten en cholesterol het lichaam binnen. Daarnaast spelen milieu en dierenwelzijn ook een rol bij het achterwege laten van dierlijke voeding.

Fit en gezond met plantaardige eiwitten begint met een uitgebreide uitleg over proteïnen: Wat zijn het? Wat doen ze? En vooral: Hoe zorgen we dat we er voldoende van binnenkrijgen? Daarvoor moeten we weten waar eiwitten inzitten en welke onmisbaar zijn. Daarvoor is ook een uitleg nodig over de bouwstenen van eiwitten, namelijk de aminozuren. Omdat niet alle essentiële aminozuren in ieder eiwitrijk ingrediënt zitten is het noodzakelijk ingrediënten te combineren. De recepten die ongeveer de helft van het 128 pagina's tellende boekje beslaan, zijn daar uiteraard op afgestemd.

Na de inleiding worden de ingrediënten beschreven die essentiële aminozuren bevatten: peulvruchten, granen en kiemen, pseudogranen en noten & zaden. Bonen (peulvruchten) zijn sowieso één van de belangrijkste bronnen van eiwitten. Graan en kiemen zijn ook nog eens belangrijke energieleveranciers. Kiemen kunnen we heel eenvoudig zelf kweken. Gebruik daarvoor granen, zaden of peulvruchten. Lekker en gezond.

Ook pseudogranen, die heten zo omdat ze niet tot de grassen behoren, bevatten veel eiwitten, vitaminen en mineralen. Pseudogranen zijn bijvoorbeeld quinoa, amarant en boekweit. De laatste groep, noten & zaden, bevatten veel onverzadigde vetzuren en vitamines, mineralen en sporenelementen. Hieronder vallen bijvoorbeeld chiazaad, hennepzaad, lijnzaad, zonnebloempitten en pijnboompitten, maar ook pinda's en hazelnoten.

Na deze uitleg over ingrediënten volgen er in Fit en gezond met plantaardige eiwitten 50 pagina's met recepten. Onderverdeeld in ontbijt en beleg, hoofdgerechten en salades & snacks voor onderweg.

Het zijn vaak bijzondere recepten. Kikkererwten, hennepolie, adukibonen, lupinemeel, chiazaad, boekweit. Voor veel ingrediënten zal je een straatje om moeten. De vegetarische (en in sommige gevallen veganistische) recepten zijn dan ook zeer geschikt voor hen die actief met voeding bezig zijn. Heb je de ingrediënten in huis dan zijn het geen moeilijke gerechten en je hoeft zeker geen fanatieke thuiskok te zijn. Ik maakte de Bonen à la shaksuka en een Bonen-maiscurry met tortilla's. Allerlei soorten bonen komen logischerwijs vaak terug in de recepten. Beide gerechten vielen overigens uitermate goed in de smaak. Prima ook voor flexitariërs zij die af en toe eens een dagje zonder vlees willen.

In het laatste deel van Fit en gezond met plantaardige eiwitten geeft Christina Wiedemann een driewekenprogramma. Naast recepten voor iedere dag (alle drie de gangen) komt een tweede professie van Christina Wiedemann aan bod: die van Yogadocente.

Opbouwend van week 1 tot week 3 worden yogaoefeningen uitgelegd waarbij tekst wordt ondersteund door afbeeldingen van yogahoudingen. Gezond leven is behalve gezond eten ook een kwestie van voldoende bewegen. Door het driewekenprogramma te volgen combineer je dit.

Wil je zelf aan de slag met recepten dan staan op de laatste bladzijden per voedingsmiddel het gehalte aan eiwitten genoemd en de weektijden van gedroogde peulvruchten.

De kennis die met dit boek wordt opgedaan is waarschijnlijk onmisbaar bij een vegetarische of veganistische leefstijl. Je moet wel even door de theorie heen. Om voldoende eiwitten binnen te krijgen zonder deze te halen uit dierlijk voedsel biedt Fit en gezond met plantaardige eiwitten voldoende handvatten om dit voor elkaar te krijgen.

Recensie: Fit en gezond met plantaardige eiwitten – Christina Wiedemann

Fit en gezond met plantaardige eiwitten

  • Onze waardering:

             
  • Members waardering:

    1  2  3  4  5 
    (0 stemmen)
  • Omschrijving:

    Peulvruchten, zaden, graan, noten... verrijken niet gewoon de keuken, ze leveren waardevolle plantaardige eiwitten die tal van voordelen hebben voor je gezondheid. Je stofwisseling wordt gestimuleerd, je botten en gewrichten worden versterkt en je darmen worden fitter. Daarnaast zijn plantaardige eiwitten goed voor hart en bloedvaten en helpen ze om het cholesterolgehalte onder controle te houden. Bovendien zijn deze eiwitten milieuvriendelijker dan vlees- en visproteïnen, maken ze afvallen gemakkelijk doordat ze snel verzadigen en zijn ze glutenvrij.

    In dit boek vind je
    - alles wat je moet weten over de verschillende voedingsmiddelen die plantaardige eiwitten bevatten;meer dan 40 recepten boordevol plantaardige - - eiwitten, van ontbijt tot snack en avondeten;
    - een driewekenprogramma met eenvoudige yogaoefeningen en recepten om deze nieuwe levensstijl uit te proberen.

Meer info

GERELATEERDE ARTIKELEN

  • How to: een geweldige recensie schrijven in 9 heldere stappen

  • Gezocht: nieuwe recensenten

  • Recensie: The Fault in our stars

  • Ule

  • Recensie: #Selfie

Aanbevolen voor jou:

Zoek in artikelen