Recensie: Mijn vriendje Bang RECENSIE

Recensie: Mijn vriendje Bang – Francesca Sanna

Mijn vriendje Bang van Francesca Sanna is een zeer sfeervol prentenboek over een meisje dat gaat verhuizen naar een ander land. Wanneer zij in het nieuwe land is, wordt haar vriendje Bang steeds maar groter en groter en hij weerhoudt haar ervan dat zij gaat buitenspelen, met andere kinderen gaat spelen en naar school gaat. Tot op een dag een ander jongetje met het meisje gaat spelen en ze erachter komt dat iedereen een vriendje heeft die Bang heet, maar die klein blijft wanneer je voor jezelf kiest.

Mijn vriendje Bang bevat heel sfeervolle illustraties. Het is bijna alsof je in een sprookjeswereld stapt wanneer je dit boek gaat lezen. De kleuren die gebruikt zijn, zijn erg mooi. Hoewel ze niet waarheidsgetrouw zijn passen ze heel mooi bij dit verhaal. De illustraties zijn ook erg gedetailleerd en geven de wereld om het meisje en haar angst mooi weer. Dit boek is erg bruikbaar bij jonge kinderen die last hebben van angsten. In dit boek is namelijk heel visueel gemaakt hoe vriendje Bang steeds groter wordt wanneer je toegeeft aan deze angst en uiteindelijk kleiner wordt wanneer je voor jezelf kiest. Het is erg mooi om te zien hoe zoiets abstracts als angst kan worden gevisualiseerd en gebruikt in een prentenboek.

Ook de schrijfstijl van Francesca Sanna zorgt ervoor dat het boek heel bruikbaar is voor jonge kinderen. Het bevat namelijk geen moeilijke woorden en is daardoor goed te gebruiken bij kinderen. Ook het feit dat het boek weinig tekst bevat maar vooral de prenten laat spreken, maakt dit boek zeer geschikt voor jonge kinderen. Mijn vriendje Bang wordt door de hoofdpersoon geschreven vanuit de ik-vorm. Hierdoor weet je als lezer de naam van het meisje niet. Ik vond dit zeker geen nadeel, in tegendeel. Ik ben van mening dat juist doordat je de naam van het meisje niet weet, je als kind beter kunt inleven in de hoofdpersoon. Hierdoor zullen kinderen zichzelf goed kunnen herkennen in het meisje en de boodschap, namelijk kiezen voor jezelf en over je angsten heen stappen, beter over nemen.

Concluderend is Mijn vriendje Bang een zeer geschikt boek voor kinderen die kampen met angsten. Door dit boek kunnen zij leren hoe zij voor zichzelf moeten kiezen en hoe zij hun angsten de baas kunnen zijn.

Mijn vriendje Bang

1  2  3  4  5

Als een klein meisje -de hoofdpersoon in dit bijzondere prentenboek- naar een ander land verhuist en naar een nieuwe school gaat, groeit haar vaste metgezel en vriendje Bang alsmaar groter en groter. Het meisje voelt zich alleen en ligt 's-nachts in haar bedje te woelen. Hoe moet dat toch: niemand vindt haar leuk. Ze begrijpt helemaal niemand en ze denkt dat ook niemand haar begrijpt. Maar is dat wel zo? Hebben andere kinderen in de klas misschien ook een vriendje Bang?
    '...laat zien hoe vriendschap, empathie en verbondenheid grote angsten klein kunnen krijgen.'