Recensie: Durf te schrijven! RECENSIE

Recensie: Durf te schrijven! – Carry Slee

In Durf te schrijven! verklapt Carry Slee al haar schrijfgeheimen. Op de veel gestelde vraag: “Carry, ik wil schrijver worden, kun je me helpen?” geeft ze in dit boek het antwoord. Dit boek is geschreven in de stijl zoals we die van Carry gewend zijn. Met aansprekende opdrachten en grappige anekdotes over haar eigen schrijfervaringen loodst ze je door het schrijfproces heen. Op toegankelijke wijze laat ze zien dat er niets zo heerlijk is als schrijven.

Durf te schrijven! bestaat uit informatieve hoofdstukken met waardevolle adviezen, gevolgd door schrijfopdrachten en korte verhalen die ingaan op de ervaringen van Carry Slee. Zo besteedt ze aandacht aan het maken van een goede karakterbeschrijving, lees je hoe je hoofdpersonen laat spreken en wat je moet doen als je ‘vastloopt’ in je verhaal. Dit alles wordt in heldere taal, met korte zinnen beschreven.

Het is zover: je installeert je op je gloednieuwe werkplek. Op de tijd die je speciaal voor schrijven hebt vrijgemaakt. Want dat is belangrijk. Je weet dat je dan niet wordt gestoord. Als je wacht tot je tijd en zin hebt, komt het er nooit van.

Wat Durf te schrijven! interessant maakt voor de beginnende schrijver, is dat Carry Slee inzicht geeft in het schrijfproces door één fragment op verschillende manieren te schrijven. Het effect van de verschillende opties kan je zelf beoordelen. Slee maakt duidelijk dat een kleine nuance of een ander perspectief ervoor kan zorgen dat een verhaal heel anders wordt.

Grappig detail in het boek is dat je te weten komt dat Carry Slee haar boeken op de ‘ouderwetse’ manier schrijft, met pen en papier. De jeugd zal zich dit amper voor kunnen stellen. En de wat oudere jeugd, vanaf een jaar of 14, tot volwassenen is wel de doelgroep van dit boek. Ondanks de duidelijke taal en de korte zinnen, zijn de onderwerpen en voorbeelden die worden aangesneden niet altijd begrijpelijk voor kinderen jonger dan 14 jaar. Die leeftijd heeft het nog niet over een ‘partner’ als ze verkering hebben, bijvoorbeeld.

De in kleur getekende cartoons met tekstwolkjes geven een grappige draai aan al die schrijftips en voorbeelden. De cartoons zijn gemaakt door Aimée de Jongh, een Nederlandse animator, stripauteur en illustratrice van kinderboeken. Carry Slee wordt prachtig weergegeven met haar karakteristieke rode bril. De cartoons zijn voorzien van tekstwolkjes, die boordevol humor zitten. De cartoons passen perfect bij de inhoud van het betreffende hoofdstuk.

Wil je beginnen met schrijven, dan kan dit boek wellicht de aanzet zijn. Concrete tips, niet per se vernieuwend, maar wel praktisch, in combinatie met de voorbeelden en de opdrachten, maken Durf te schrijven! tot een boek die wel eens het eerste opstapje kan zijn naar jouw eerste boek.

Durf te schrijven!

1  2  3  4  5

Hét boek vol tips & tricks van de bekendste kinderboekenschrijfster van Nederland!

'Carry, ik wil schrijver worden, kun jij me helpen?'
    Deze vraag wordt ontzettend vaak aan Carry gesteld. Nu komt ze met het antwoord: in Durf te schrijven! deelt ze al haar schrijfgeheimen met jou. Hoe je inspiratie krijgt en jezelf ertoe zet om nu écht de pen op te pakken. Hoe je ervoor zorgt dat jouw verhaal een pakkend begin heeft en dat je personages gaan leven. Hoe je het plot van jouw boek zo spannend, ontroerend of interessant maakt, dat niemand meer kan stoppen met lezen.
    Met aansprekende opdrachten en grappige anekdotes over haar eigen schrijfervaringen loodst Carry je door het schrijfproces heen. In een toegankelijke stijl laat ze je zien dat er niets zo heerlijk is als schrijven. Aan de slag, durf te schrijven!