Recensie: Koorddansen RECENSIE

Recensie: Koorddansen – Wendy Stroobant

In de young adult roman Koorddansen is Joren op zoek naar een baantje. Wegens het vertrek van zijn vader hebben ze thuis niet genoeg geld om rond te komen. Zo krijgt hij een bijbaan als tuinman bij de grote familie van de Woestenborgs aangeboden. Een vreemde familie met een oom die dieren opzet, een andere geheimzinnige oom, een strenge ouderwetse oma en de tweeling Edith en Edward. Joren kent Edward van school, maar de mooie Edith ziet hij alleen soms als hij werkt. Hoe zit dat met die mysterieuze tweeling? Joren en Edith groeien meer naar elkaar toe, niet wetende wat voor geheimen Edith voor hem bewaart. Samen gaan ze op onderzoek uit waarom de overleden familieleden van Woestenborg na hun dood nog als levend worden aangemerkt, en wie waren Anna en Anton en waarom spreekt niemand over hen?

Koorddansen is een veelzijdige young adult roman over liefde, familiegeheimen en identiteit. Het meest aansprekende vooruitstrevende thema is die van de genderidentiteit. Gender is een erg hedendaags thema waar in romans nog maar weinig over gesproken wordt. Deze roman laat juist zien hoe iemand zo jong als Edward kan worstelen met zijn gender en zich eigenlijk iemand anders voelt en anders wil zijn. De omgeving en familie is minder ruimdenkend en voor hen en op school is Edward een timide, stille jongen die laat de pubertijd betreedt. Edith daarentegen is levendig, dromerig en ze vergelijkt haar identiteitscrisis met koorddansen; balanceren op een dun lijntje tussen twee identiteiten. Menig volwassene, maar ook tiener, zal zich met dit personage kunnen identificeren wanneer hij of zij het gevoel heeft niet in het juiste vel te zijn geboren. Complimenten aan auteur Wendy Stroobant die zo’n controversieel onderwerp kenbaar durft te maken en het duidelijk weet te vertellen vanuit twee perspectieven: een personage dat met deze genderidentiteit worstelt en een ander personage dat ruimdenkend wil zijn, maar dat blijkt lastiger gedaan dan gezegd. Joren is daarmee nog zo’n personage waarmee menig lezer zich kan verbinden, misschien kennen we wel iemand in onze omgeving die zich iemand anders voelt dan is, dan willen we graag allemaal ruimdenkend zijn.

Dit alles speelt zich af op een toneel van familiemysteriën; wat speelt zich daadwerkelijk allemaal af binnen de oude familie? Waarom is Edith’s eens zo grote familie aanzien en geld kwijt en waarom kent elke generatie een taxidermist? Er speelt zich heel veel af in Koorddansen en de lezer raakt zeker niet snel verveeld. De lezer valt als het ware van de ene in de andere verbazing en blijft aan de pagina’s gekluisterd. Stroobant weet vol inlevingsvermogen te schrijven, erg belangrijk voor de thema’s in dit boek. Aan de schrijfstijl van Stroobant moet even gewend worden. Ze maakt gebruik van veel korte zinnen en deze young adult is met iets kinderlijkere bewoordingen geschreven dan sommige andere romans binnen dit genre. Daarentegen zit het verhaal stevig en doordacht in elkaar en is het ook zeker niet voorspelbaar welke kant het verhaal rondom de familie uitgaat. Koorddansen is enerzijds aansprekend en verhelderend, anderzijds mysterieus en bizar. Een interessant tweede boek van deze Belgische auteur. We zijn benieuwd of er nog meer zullen volgen.

Recensie: Koorddansen – Wendy Stroobant

Koorddansen

1  2  3  4  5

Een aangrijpend en invoelend geschreven young adult over familiegeheimen en over jezelf durven zijn.

Joren werkt als tuinman bij de Woestenborgs, een wat vreemde familie met een strenge oma, een oom die dieren opzet en de tweeling Edith en Edward. Hij valt voor de charmes van Edith, maar waarom verlaat zij zelden het huis? En waarom heeft tante Anna haar eigen kamer terwijl ze allang overleden is? Of die stuntelige Edward. Zijn familie spoort hem aan zich wat stoerder te gedragen, meer "mannelijk'. Maar is Edward wel een échte jongen?