Recensie: Het lied van mijn hart RECENSIE

Recensie: Het lied van mijn hart – Lizzie van den Ham en Lily Frank

Afgelopen december verscheen Het lied van mijn hart, een samenwerking tussen Lizzie van den Ham en Lily Frank. Achteraf blijkt dat dit een perfect duo is, want dit verhaal is echt ontzettend leuk!

Het lied van mijn hart wordt verteld vanuit twee perspectieven. Je beleeft het verhaal vanuit het perspectief van de muziekdocent Anne en vanuit het perspectief van de leerling Liv. Anne en Liv gaan allebei mee op schoolreisje naar Brussel, maar geen van beiden heeft er zin. Ze hebben namelijk allebei hun eigen redenen om niet in een al te goede stemming op reis te gaan. Anne staat dan namelijk oog in oog met Sjoerd Scheltema, de reden dat haar contract niet verlengd wordt. Liv wordt op haar beurt geconfronteerd met haar rivaal Kim Ji Ho, degene die haar tijdens een zangwedstrijd heeft verslagen. Maar of het schoolreisje echt zo verschrikkelijk wordt moet nog blijken...

Wat je tijdens het lezen al snel merkt is dat de vaart goed in het boek zit. Je zit namelijk al snel in het verhaal en voor je het weet ben je al op de helft van het boek. Dat komt ook vanwege de fijne en vlotte schrijfstijl. Hoewel dit boek het resultaat is van de samenwerking van twee auteurs merk je niet wie welk deel heeft geschreven. Dat is erg fijn.

Hoewel dit boek niet veel plottwisten of andere onverwachte gebeurtenissen bevat, houdt het wel je aandacht vast. Je bent steeds benieuwd naar hoe het verhaal verder gaat. Het is erg luchtig geschreven en is perfect om tijdens een middagje in de zon te lezen. Af en toe merkte ik wel dat het verhaal op sommige momenten een beetje voorspelbaar is, maar dat drukte de leespret gelukkig niet.

Vanwege de twee perspectieven leer je de twee hoofdpersonages ook erg goed kennen en kan je goed met ze meeleven. Ze komen realistisch over en ook hoe ze zich gedurende het verhaal ontwikkelen is mooi om te zien. Ze hebben allebei een eigen verhaallijn die erg interessant zijn en die vloeiend in elkaar over lopen. Ook de bijpersonages zijn erg leuk om over te lezen, al had ik het wel leuker gevonden als we Sjoerd Scheltema en Kim Ji Ho nog wat beter leerden kennen. Nu blijven ze voor mij een beetje aan de vlakke kant.

Al met al moet ik wel zeggen dat ik positief verrast ben door Het lied van mijn hart. Dit boek bevat een romantisch en luchtig verhaal dat perfect is voor tussendoor. De schrijfstijl van Lizzie van den Ham en Lily Frank is erg vlot en fijn en zorgen er ook voor dat je dit boek makkelijk in een middagje kan uitlezen. Het is zeker een vermakelijk verhaal!

Het lied van mijn hart

1  2  3  4  5

TWEE SCHOLEN, EEN WINTERSE SCHOOLREIS... KAN DAT WEL GOED GAAN?
    Als muziekdocent Anne net voor de zomervakantie te horen krijgt dat haar contract op het Haags Lyceum niet wordt verlengd, kan ze haar oren niet geloven. Gelukkig vindt ze snel een nieuwe baan op het Thorbecke College. Wanneer ze in december mee wordt gevraagd op een schoolreis naar Brussel waar ook het Haags Lyceum aan meedoet, staat ze ineens oog in oog met haar opvolger Sjoerd Scheltema. Dan wordt pijnlijk duidelijk waarom haar contract niet werd verlengd: Sjoerd is het neefje van haar oude directeur.
    Intussen staat ook 5-HAVO-leerling Liv voor een onaangename verrassing als blijkt dat haar grote rivaal van het Haags Lyceum meegaat naar Brussel. Kim Ji Ho versloeg haar genadeloos tijdens Den Haag's Got Talent en hij laat geen gelegenheid voorbij gaan om dat haar in te wrijven. Liv kan Kim nu nog minder uitstaan en doet er alles aan om hem te ontlopen.
    Zal de stemming tijdens deze winterse trip onder het nulpunt zakken of zal de liefde de temperatuur tot een hoogtepunt laten stijgen?