Recensie: I Invited Her RECENSIE

Recensie : I Invited Her – Adele Parks

Abigail en Melanie zijn op de universiteit vriendinnen door dik en dun. Wanneer Melanie zwanger raakt van een one night stand en een paar maanden later bevalt van Liam, verwatert het contact tussen de meiden omdat hun levens zo anders zijn geworden. Een kleine twintig jaar later is Melanie een gelukkig getrouwde vrouw en moeder van drie kinderen en Abigail een bekende in de televisiewereld. Ze zijn elkaars vrienden op Facebook, maar verder is er nooit contact. Totdat Abigail besluit om Melanie een bericht te sturen waarin ze vertelt dat ze haar man heeft betrapt met een ander en of het niet een goed moment is om elkaar weer eens op te zoeken...

Afwisselend lezen we het meest vanuit het perspectief van Melanie en Abigail, maar daar blijft het niet bij. De man van Melanie vertelt zijn verhaal ook, net als Liam en zijn vriendin. Dit is een prettige manier van kennismaking met de personages. Drama staat hoog in het vaandel en omdat deze drama's een groot gedeelte van het boek beslaan, blijft er nog een boel onuitgesproken. Dit zorgt ervoor dat de nieuwsgierigheid geprikkeld wordt; je wilt per se weten hoe alles in elkaar zit! Tegelijkertijd geeft de complete informatie de personen een ziel, waardoor je kunt meeleven met ze. De schrijfstijl nodigt uit om te relativeren en het laat je beseffen dat wraak een bijzonder heftige emotie is.

'I invited her in... And she took everything.'

Adele Parks neemt haar lezers mee in een emotionele rollercoaster. Alle gevoelens passeren de revue; zo wordt er medelijden opgewekt, maar ook genegenheid en frustraties en zelfs lichte mate van haat. Wraak en manipulatie zijn grote thema's in het boek. Hoewel sommige ontwikkelingen tegen een morele grens aanzitten, weet de auteur het verhaal toch geloofwaardig te houden. Het geeft besef aan het feit dat gekwetste mensen hun gevoelens soms diepgeworteld hebben zitten. Zo diep dat er nog maar een enkele denkwijze mogelijk is, en dat is wraak. Een nuchtere blik op sommige bizarre acties laat je inzien dat er daadwerkelijk mensen met deze emoties op de aardbol rondlopen en dit geeft wederom een realiteit aan het verhaal.

Al vanaf de eerste bladzijde van I Invited Her In voel je dat er iets broeit. Als je echter een flinke dosis spanning verwacht die je op het puntje van je stoel zal laten zitten, kun je het boek beter links laten liggen. Parks is er een kei in om informatie en gegevens beheerst aan te reiken en dit gevoel lang bij haar lezers vast te houden. Hierdoor is het geen obstructie te noemen dat de spanning enigszins achterwege blijft. De problematiek van de personages  zorgt op haar eigen manier voor een borrelend onderbuikgevoel. Het verhaal kruipt onder je huid en doordat de personages zo sterk zijn neergezet en na het dichtslaan van het boek besef je dat je blij mag zijn met de vrienden die je in leven hebt. Doordat de dubieuze issues zo interessant zijn, wordt het de auteur vergeten van de twists zeer zeker niet allemaal verrassend zijn. Er is meer dan genoeg om je aan de bladzijden gekluisterd te houden.

I Invited Her in is een vlot geschreven boek waarin familiedrama's centraal staan. Aanrader voor de liefhebbers van Kleine Grote Leugens van Liane Moriarty en/of Kleine Brandjes Overal van Celeste Ng.

Recensie : I Invited Her – Adele Parks

I Invited Her In

1  2  3  4  5

When Mel hears from a long-lost friend in need of help, she doesn't hesitate to invite her to stay. Mel and Abi were best friends back in the day, sharing the highs and lows of student life, until Mel's unplanned pregnancy made her drop out of her studies. Now, seventeen years later, Mel and Abi's lives couldn't be more different. Mel is happily married, having raised her son on her own before meeting her husband, Ben. Now they share gorgeous girls and have a chaotic but happy family home, with three children. Abi, meanwhile, followed her lover to LA for a glamorous life of parties, celebrity and indulgence. Everything was perfect, until she discovered her partner had been cheating on her. Seventeen years wasted, and nothing to show for it. So what Abi needs now is a true friend to lean on, to share her grief over a glass of wine, and to have some time to heal. And what better place than Mel's house, with her lovely kids, and supportive husband...