Recensie: Ingesloten RECENSIE

Recensie: Ingesloten - Samira Ahmed

De afgelopen tweeënhalf jaar is de vrijheid van Amerikaanse moslims steeds beperkter geraakt. De president is van mening dat de islam een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid. Dan worden Layla en haar ouders ’s avonds door gewapende mannen uit hun huis gehaald en naar een interneringskamp gebracht. Layla weigert zich echter bij het gevangenschap neer te leggen en samen met een kleine groep vrienden, onverwachte bondgenoten en haar vriendje buiten de hekken van het kamp, vecht ze voor de vrijheid van alle gevangenen. Is iedereen bereid te doen wat nodig is?

In Ingesloten vertelt Samira Ahmed een verhaal dat angstaanjagend dicht bij de werkelijkheid ligt. Niet alleen de geschiedenis wordt in beeld gebracht, maar het verhaal bevat ook enigszins de realiteit van vandaag en de angsten voor waar de nabije toekomst heen zou kunnen leiden.

De personages uit Ingesloten komen tot leven vanaf de eerste bladzijde. Vrijwel iedere lezer zal zich kunnen identificeren met één van de vele, nauwkeurig uitgewerkte personages. Waar sommige personages in Ingesloten terugdeinzen en in hun schulp kruipen om zo min mogelijk aandacht te trekken, rapen andere personages juist alle moed bij elkaar om een statement te maken tegen de afgrijselijke gebeurtenissen in het interneringskamp. En dat gebeurt natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Samira Ahmed heeft Ingesloten op zo’n levendige manier geschreven dat ze de lezer weet te boeien vanaf de eerste pagina. Door de perfect gedoseerde beschrijvingen is het niet moeilijk je als lezer in te leven in het verhaal en het gebruik van citaten tovert de geschiedenis tevoorschijn op een prachtige manier.  De emoties spatten bijna van de pagina’s af en het verhaal houd je als lezer zelfs tot na de laatste bladzijde in zijn greep.

De gebeurtenissen van Ingesloten worden verteld vanuit de ik-vorm en Ahmed heeft dit weten te doen op een uitzonderlijke manier, de kracht van de woorden – zowel op als tussen de regels – komen binnen bij de lezer; je weet als lezer dat er constant gevaar dreigt, al is dat niet letterlijk te lezen op iedere pagina. Maar juist omdat het er niet zo dik bovenop ligt, kruipt de spanning onder je huid en houd je het gevoel dat je gewoon móét weten wat er gaat gebeuren.

De plot was zonder twijfel origineel, een welkome verrassing met een verwacht maar tegelijk ook onverwacht en verbazingwekkend einde. En dat bewijst eens te meer dat dit boek onvoorspelbaar is met zijn wendingen, een echte page-turner.

Het is onvoorstelbaar dat Ingesloten nog maar het eerste werk is van Ahmed dat naar het Nederlands is vertaald. Deze schrijfster verdient zonder twijfel een plaatsje in de Nederlandse top.

Ingesloten is niet zomaar een aanrader, nee, het is eigenlijk een boek dat je gewoon gelezen móét hebben. De realistische personages die tot leven komen in een net zo realistische omgeving vormen een beeld dat tegelijkertijd zowel angstaanjagend als schitterend is.

Recensie: Ingesloten - Samira Ahmed

Ingesloten

1  2  3  4  5

‘Ik leef niet meer volgens een kalender, ik kijk niet meer naar data. Er is alleen toen en nu. Er is alleen wat we ooit waren, en wat we geworden zijn.’

De zeventienjarige Layla Amin en haar ouders worden ’s avonds overvallen door een militaire eenheid die hen meeneemt naar een interneringskamp voor Amerikaanse moslims. Met behulp van haar vriendje buiten het kamp, haar nieuwe vrienden in het kamp en een onverwachte bondgenoot vecht Layla voor haar vrijheid, en begint langzaam maar zeker een revolutie tegen de directeur van het kamp.