Recensie: De olijfboom RECENSIE

Recensie: De olijfboom – Lucinda Riley

Naast de populaire Zeven zussen-serie heeft Lucinda Riley ook verschillende stand alone boeken geschreven. De olijfboom is daar een van. Riley’s boeken zijn allemaal volgens een vast recept opgebouwd. Een verhaallijn in het heden, een verhaallijn in het verleden en die hebben steevast iets met elkaar te maken. Ondanks die voorspelbaarheid in de structuur zijn de boeken altijd weer verrassend en vooral een feestje om te lezen.

De olijfboom is toch net wat anders en kent vier lagen in de tijd. Het begint in het nu, in 2016, en gaat al snel terug in de tijd, naar 2006. Helena heeft van haar oudoom Angus een huis op Cyprus, Pandora, geërfd en brengt met haar gezin de zomer van 2006 in dat huis door. Uiteraard leidt dat tot herinneringen aan de laatste keer dat ze in Pandora logeerde, 24 jaar geleden. De vierde tijdlaag speelt zich 14 jaar eerder dan 2006 af, in 1992 in Wenen. De afsluiting van het boek speelt zich weer af in 2016.

De kapstok van De olijfboom wordt gevormd door de dagboekfragmenten van Alex, de oudste zoon van Helena. Hij hield die gedenkwaardige zomer van 2006 een dagboek bij. Deze stukjes geven wat peper aan het verhaal, want Alex heeft zo zijn eigen kijk op alle mensen en gebeurtenissen en windt daar geen doekjes om. Hij vraagt zich vooral af wie toch zijn biologische vader is en begint daar op Cyprus daar zo zijn eigen ideeën over te vormen. Maar het belangrijkste is natuurlijk het verhaal van Helena. Helena heeft een groot geheim, als lezer heb je één en één snel bij elkaar opgeteld. Op Cyprus wordt ze op alle vlakken met haar verleden geconfronteerd, ‘Er viel niet te ontsnappen aan het feit dat haar verleden en heden op het punt stonden op elkaar te botsen.’

Het is even wennen aan de teksten die Alex schrijft, ze zijn vrij hoogdravend. Maar al snel geeft Helena daar een verklaring voor: ‘In plaats daarvan had hij een torenhoog IQ, wat theoretisch gezien goed klonk, maar in de praktijk voor meer problemen zorgde dan zijn hooggespannen brein ooit kon oplossen.’

Lucinda Riley zou Lucinda Riley niet zijn als ze naast deze rode draad nog heel veel andere verhaallijntjes in het boek verwerkt. Helena en haar man William zijn ontzettend gastvrij en verschillende vrienden komen een poosje logeren in Pandora, net zoals de dochter uit Williams eerste huwelijk. En de eerste grote liefde van Helena woont nog steeds naast Pandora … Maar ook een oud-collega van Helena, de flamboyante Italiaanse balletdanser Fabio, komt langs en gooit en passant en onbedoeld nog wat olie op het vuur. ‘Hier op Pandora leek Helena’s verleden op haar heden te zijn gebotst ... en op dat van hem, trouwens. Hij had toch zeker het recht om het te weten?’

De namen van de hoofdpersonen, zoals Helena en Alex, zijn goed gevonden en passen perfect bij de setting op Cyprus. Er zijn meer (subtiele) verwijzingen naar de Griekse mythologie, waarvan de naam van het huis, Pandora, het meest in het oog springt.

De afronding van het verhaal is wat snel, daar had de auteur iets meer zorg aan kunnen besteden. Het enige echte minpuntje van De olijfboom is de schrijfstijl van Riley, die bij vlagen wat houterig en onnatuurlijk overkomt. Ze wil soms te veel informatie kwijt die eigenlijk net niet past bij de verteller van dat moment. Afgezien daarvan zijn er genoeg ontwikkelingen en interessante persoonlijkheden om een aantal uren te kunnen genieten van De olijfboom. En hoe zomerser de temperaturen buiten, hoe meer je je weet te verplaatsen in de mediterrane hitte op Cyprus in augustus. ‘Het verleden, goed en slecht, maakt je tot wie je bent.’

Recensie: De olijfboom – Lucinda Riley

De olijfboom

Lucinda Riley

4 april 2019

ISBN 9789401610445
    Uitgever Xander
    432 pagina's

Xander

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Tijdens een zwoele zomer in Cyprus is de jonge Helena voor het eerst in haar leven verliefd. Nu, vierentwintig jaar later, erft ze het vakantiehuis waar ze destijds verbleef en besluit de zomer in Cyprus door te brengen met haar gezin.
    Maar zodra ze in het huis aankomt, weet ze dat er een heleboel geheimen verborgen liggen achter de prachtige schoonheid van het eiland. Haar man, William, en haar zoon, Alex, weten niets van haar verleden.
    Dan loopt Helena haar jeugdliefde tegen het lijf en beginnen haar verleden en het heden door elkaar te lopen. Komen de geheimen uit? En wat zullen de gevolgen zijn voor Helena en haar gezin?