Recensie: Ultiem Bewijs RECENSIE

Recensie: Ultiem Bewijs – Peter James

Ross Hunter, een ervaren en onverschrokken onderzoeksjournalist, krijgt op een dag een telefoontje dat zijn hele leven op zijn kop zal zetten. Een oude man, Harry Cook, zegt ultiem bewijs te hebben gekregen voor het bestaan van God. Cook heeft via een medium vernomen waar de voorwerpen, die dit bewijs moeten staven, te vinden zijn en heeft Ross’ hulp nodig om die te bemachtigen.

Ross is geïntrigeerd en voelt aan dat hij, door op het verzoek in te gaan, spectaculaire informatie voor een krantenartikel zou kunnen verkrijgen. Wat Ross nog niet weet, is dat heel veel mensen er belang bij hebben om dit bewijs in handen in handen te krijgen; desnoods door over lijken te gaan. De razend spannende zoektocht die volgt leidt Ross via verschillende landen en hachelijke situaties uiteindelijk naar Los Angeles, waar een apotheose plaatsvindt die je naar adem happend achterlaat.

Er zijn in de afgelopen decennia heel wat reli-thrillers op de markt gebracht, de een wat beter dan de andere en sommige extreem populair (Da Vinci Code), maar Ultiem Bewijs is niet zomaar de volgende in het rijtje. Peter James heeft in een recent interview toegegeven dat hij voor dit boek jarenlang research heeft gedaan; van het praten met religieuze leiders over de consequenties van bewijs voor het bestaan van God, tot aan het persoonlijk ervaren hoe het is om te leven als een monnik. De aanleiding voor Ultiem Bewijs berust op waarheid; Peter James is ooit zelf benaderd door een man die geloofde het bewijs te hebben voor het bestaan van God. Het verhaal dat vervolgens in het hoofd van de auteur ontstond, was de aanzet tot Ultiem Bewijs.

De schrijfstijl van Peter James leest buitengewoon prettig; hij maakt gebruik van korte, duidelijke zinnen en neemt de lezer stap voor stap mee in het verzamelen van de puzzelstukjes die nodig zijn om het mysterie te ontrafelen, zonder daarbij te veel informatie prijs te geven. Dat houdt de vaart en spanning intact en maakt dat je het boek maar moeilijk weg kunt leggen.

De lezer met interesse in geschiedenis en wetenschap komt ook genoeg aan zijn trekken. Omdat Ross Hunter contact onderhoudt met wijze, interessante mensen die hem verder kunnen helpen in zijn zoektocht, krijg je hun kennis ook mee en dat geeft echt een meerwaarde aan het verhaal.

Hoewel het grootste deel van het verhaal gaat over hoe Ross Hunter de wereld ziet en waar hij tegenaan loopt, wordt ook aan zijn tegenstanders het woord gegeven; dat geeft de lezer verontrustende inzichten in de belangen die grote organisaties hebben bij het verduisteren van belangrijke informatie. Wat heel duidelijk wordt in Ultiem Bewijs is hoeveel macht grote organisaties hebben en hoeveel moeite zij bereid zijn te doen om deze macht te behouden.

Peter James heeft met Ultiem Bewijs een meesterwerk afgeleverd. Deze thriller heeft alles om je urenlang in spanning te houden en jezelf ervan te weerhouden om snel naar de laatste bladzijde te gaan. Tegelijkertijd wil je niet dat dit boek ophoudt. Ultiem Bewijs verdient vijf ademloze hartjes.

Recensie: Ultiem Bewijs – Peter James

Ultiem bewijs

1  2  3  4  5

In de traditie van de "Da Vinci Code' van Dan Brown, schreef Peter James (bekend van de Roy Grace-serie) "Ultiem bewijs' (Absolute Proof)

Onderzoeksjournalist Ross Hunter krijgt een telefoontje van ene Harry F. Cook. Deze oude man beweert bewijs te hebben voor het bestaan van God en hij wil dat Ross degene is die hem helpt bij het laatste stuk van zijn zoektocht. Ross is sceptisch maar ook geïntrigeerd en met behulp van een set coördinaten die Cook hem geeft, begint hij aan een ingewikkelde en gevaarlijke taak. Hij volgt de coördinaten die hem van Glastonbury via de Vallei der Koningen naar Los Angeles brengen. Met gevaar voor eigen leven, want al snel blijkt dat niet iedereen gecharmeerd is van het idee dat het bestaan van God aangetoond kan worden…