Recensie: Het huis voor ongewenste meisjes RECENSIE

Recensie: Het huis voor ongewenste meisjes – Joanna Goodman

Maggie is nog maar vijftien jaar oud wanneer ze smoorverliefd wordt op Gabriel. Het gevoel is wederzijds en Maggie raakt zwanger. Haar ouders dwingen haar het kind af te staan en verbieden haar om Gabriel nog te zien. Maggie gehoorzaamt, maar haar hele leven kan ze haar kind (en Gabriel) niet vergeten. Haar dochter Elodie belandt in een tehuis gerund door nonnen, maar het tehuis verandert in een psychiatrisch ziekenhuis omdat hiervoor meer subsidie beschikbaar is dan voor weeshuizen. Samen met duizenden andere kinderen komt Elodie terecht in een naar systeem waarin ze als gek wordt verklaard, terwijl ze dat niet is. Daarnaast kunnen moeder en dochter het idee een hereniging met elkaar niet loslaten, wat resulteert in een levenslange zoektocht.

Met een sterke opening zorgt schrijver Joanna Goodman ervoor dat de lezers interesse onmiddellijk is gewekt. In de proloog staat Maggie op het punt om te bevallen terwijl ze bij haar oom en tante woont. Meteen zijn er tig vragen die je als lezer beantwoord wilt hebben: hoe is dit jonge meisje in deze situatie beland? Waarom woont ze bij haar oom en tante? Wat gaat er met het kind gebeuren? Je hebt genoeg motivatie om de pagina`s van Het huis voor ongewenste meisjes te verslinden.

In de daaropvolgende hoofdstukken belicht Joanna Goodman de geschiedenis van Maggie en Gabriel. Hoe de twee verliefd werden, hoe Maggies band met haar ouders is en ook de verhoudingen tussen de Fransen en de Engelsen in Canada (waar het verhaal zich afspeelt) komt aan bod. De gevoelens die Maggie voor Gabriel heeft en hoe die gevoelens zich ontwikkelen worden duidelijk omschreven, zonder dat het een mierzoet verhaal wordt. Ook wordt duidelijk hoeveel waarde Maggie aan haar vaders mening hecht en zo snap je als lezer hoe ze in een tweestrijd komt wanneer haar vader haar dwingt de baby af te staan. Enerzijds wil ze haar vader niet teleurstellen of zelfs kwijtraken, anderzijds wil ze de baby graag zelf opvoeden met de liefde van haar leven. Joanna Goodman weet dit zo in kaart te brengen dat je ook als lezer net als Maggie niet zo goed meer weet wat het juiste is in deze situatie.

Na de bevalling probeert Maggie verder te gaan met haar leven, maar niet alleen Maggies verhaallijn wordt gevolgd, maar ook die van Elodie. De twee verhaallijnen lopen bijna synchroon en schrijver Joanna schroomt niet om nare details uit het leven van Elodie aan te halen. Zoals de straffen die ze krijgt als ze ook maar een heel klein dingetje fout doet.

Ondertussen worden Maggie en Elodie allebei ouder en bij beiden brandt het verlangen om de ander te vinden. Joanna Goodman weet de spanning heel goed op te bouwen. Gaat het lukken of niet? Deze brandende vraag en de vlotte schrijfstijl zorgen ervoor dat je Het huis voor ongewenste meisjes niet meer weg kunt leggen.

Het huis voor ongewenste meisjes van Joanna Goodman is een ontroerende roman die letterlijk tot de laatste bladzijde boeit. Spanning wordt scherp opgebouwd en gevoelens van de hoofdpersonages worden realistisch weergegeven, waardoor je niet anders kunt dan dit boek in een ruk uitlezen.

Het huis voor ongewenste meisjes

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Met "Het huis voor ongewenste meisjes' schetst Joanna Goodman een ingrijpend beeld van de misstanden in de Canadese weeshuizen van de jaren '50 en '60.

Quebec, 1950. Als Maggie op haar vijftiende zwanger raakt, dwingen haar ouders haar om het meisje ter adoptie af te staan. De rest van haar leven voelt Maggie het gemis.

De kleine Elodie komt in een door nonnen gerund tehuis terecht. Maar dan volgt een wetswijziging die bepaalt een psychiatrisch ziekenhuis meer subsidie ontvangt dan een weeshuis, met catastrofale gevolgen. Om dat geld op te strijken verklaart de kerk de kinderen in hun zorg tot geestelijk gehandicapten. Met één pennenstreek wordt een generatie aan verloren kinderen gecreëerd – en Elodie raakt net als duizenden anderen verloren in een hels schemerbestaan.

Moeder en dochter vechten ieder voor zich tegen een gemeenschap die hen als minderwaardig ziet, in de hoop zichzelf en elkaar terug te vinden.

Voor de lezers van Diney Costeloe's "De verloren kinderen' en "De kindertrein' van Christina Baker Kline.