Recensie: Over het krakende ei RECENSIE

Recensie: Over het krakende ei – Cobi van Baars

Over het krakende ei van Cobi van Baars is een roman over Saar. Een schilder en tevens werkzaam in een bloemist. De mensen om haar heen verdwijnen één voor één en hiermee verdwijnt ook Saar haar drang om te schilderen. Dan komt ze op een dag tot de ontdekking dat biologische scheppingskracht wellicht samengaat met haar kunstenaarschap.

Over het krakende ei is een geweldig boek waarin allereerst de omgeving van Saar prachtig wordt geschetst. Je kunt bijna voor je zien hoe haar bovenwoning boven de bloemisterij en de bloemisterij er zelf uitzien. Ook de andere personages in Over het krakende ei worden door Cobi van Baars heel visueel beschreven. Het is bijna alsof al deze personages oude bekenden van je zijn.

Het boek zelf bevat duidelijk een lach en een traan. Het gaat zowel over het geluk dat je kan hebben in kleine dingen, als het verdriet dat je voelt wanneer de dierbaren om je heen één voor één uit je leven verdwijnen. En als dieptepunt verdwijnt ook haar drang om te schilderen en komt er niets meer op het doek. Ik merkte dat ik al vrij snel heel erg ging meeleven met de sociaal wat onhandige Saar. Ik wilde haar graag helpen, maar dit is natuurlijk onmogelijk. En juist dit feit toont wat mij betreft aan hoe realistisch Cobi van Baars schrijft.

Ook is duidelijk terug te zien dat Cobi van Baars naast schrijfster, ook schilder is. De manier waarop zij de verschillende kleuren beschrijft getuigt van een persoon die hier verstand van heeft. Ook wanneer beschreven wordt hoe Saar schildert, is dit zo gedetailleerd beschreven dat je het schilderij bijna voor je ogen kunt zien verschijnen. Over het krakende ei is, naast dat het heel gedetailleerd is, ook heel vlot geschreven zonder dat het verhaal te oppervlakkig blijft. Er zijn makkelijk te begrijpen termen gebruikt en de schrijfster komt bij het schrijven van dit boek direct to the point. Hierdoor leest het boek makkelijk weg en wil je ook graag weten hoe het af zal lopen en of Saar ooit weer het geluk zou kunnen vinden.

Concluderend is Over het krakende ei een roman met een lach en een traan. Over geluk en verdriet. Een boek dat vlot is geschreven en hierdoor makkelijk wegleest.

Over het krakende ei

Cobi van Baars

4 april 2019

ISBN 9789025452759
    Uitgever Atlas
    192 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Voor de sociaal onhandige Saar, dochter van een verdwenen vader en immer klagende moeder, is schilderen het baken in haar leven. Maar als dat leven kantelt en de mensen om haar heen een voor een verdwijnen, laat juist de scheppingsdrift het afweten en verliest Saar alle houvast. De nalatenschap van haar geliefde, een studie naar de poëzie van Lucebert, prikkelt haar zinnen maar hoelang ze ook naar de woorden tuurt en zich erin probeert te verliezen, haar scheppingsdrift komt er niet mee terug en haar geliefde evenmin. Nietsontziend zet Saar haar lichaam in, de persoonlijke biologische scheppingskracht, in de hoop dat dat haar kunstenaarschap wakker kust en haar het baken brengt waar ze zo naar hunkert.