Recensie: De zaak Tom RECENSIE

Recensie: De zaak Tom – Frank Heinen

Frank Heinen is journalist en schrijft onder andere sportcolumns en artikelen voor de Volkskrant en HP/De Tijd. Hij heeft een voorliefde voor wielrennen. Zijn debuutverhaal in het literair wielertijdschrift ‘de Muur’ leverde hem de Hard Gras Prijs voor het Beste Sportverhaal op. De zaak Tom verscheen in 2019, tien jaar na het winnen van de Hard Gras Prijs en is zijn debuutroman.

Bob Persoon besluit zelf voor zijn broer Tom te gaan zorgen. Tom is doofstom en woont in een instelling. Bob zijn plan is lastig uit te voeren omdat Tom de instelling niet zomaar mag verlaten. Om Tom mee te kunnen nemen besluit Bob met hem op vakantie te gaan: naar een plaats waar ze vroeger ook kwamen. Hoewel het plan van Bob onschuldig is kijkt de rest van de wereld daar anders naar. Bob wordt beschuldigd van het ontvoeren van zijn broer en samen met Nina, het koffiemeisje van de bibliotheek, slaan Bob en Tom op de vlucht op een reis die hen langs allerlei plaatsen uit hun jeugdherinneringen leidt.

Frank Heinen schrijft met De zaak Tom een kruising tussen een familieroman en een spannend achtervolgingsverhaal. Zeker het eerste gedeelte van het boek lijkt het Tom en Bob voor de wind te gaan. Hun avontuur hangt van toevalligheden aan elkaar en soms is het een tikje ongeloofwaardig en voelt het alsof er geforceerd actualiteiten toegevoegd worden. Denk hierbij aan de toevallige tegenkomst van een vluchteling en de maatschappelijke crisis die hier aan vast hangt. De schrijfstijl van Heinen maakt echter een hoop goed, hij schrijft vlot met korte zinnen waardoor het makkelijk is in het boek gezogen te worden en dan neem je de toevalligheden in het verhaal op de koop toe.

Heinen blinkt uit in de opbouw van zijn personages. Ze zijn allemaal anders met hun eigen geheimen en eigenaardigheden. De ontwikkeling die ze doormaken in het boek is goed uitgewerkt waardoor het makkelijk is ze in je hart te sluiten. Zeker Bob kruipt in je hart omdat je weet, leest en meevoelt met zijn liefde voor zijn broer Tom en de zorg die hij, al dan niet wat onhandig, op zich neemt.

Het sterkste punt uit De zaak Tom is het einde. De een tikje ongeloofwaardige reis van Bob en Tom komt hier tot een conclusie. Je zou zelfs kunnen stellen dat het einde eigenlijk het hele verhaal vertelt in enkele tientallen pagina’s in het format van een live televisieshow in talkshow format. Zeker het einde maakt dat De zaak Tom een goed debuut genoemd mag worden voor Frank Heinen, het is alleen jammer dat daar een wat gemakkelijke, ongeloofwaardige intro aan vooraf moet gaan.

Recensie: De zaak Tom – Frank Heinen

De Zaak-Tom

1  2  3  4  5

Wanneer Bob Persoon besluit zijn dove, zwijgende broer Tom uit diens instelling mee naar huis te nemen, verandert het leven van de twee mannen ingrijpend. Geholpen door Nina, een meisje uit de bibliotheek waar Bob dagelijks komt, en een vluchteling – beiden hebben hun eigen redenen om met hen op pad te gaan – neemt Bob zijn broer mee op reis. Deze reis verandert al snel in een vlucht, die in alle media onderwerp van gesprek wordt en een nationale woede ontketent. Bob komt er langzaam achter hoe ingewikkeld het is om werkelijk het goede te doen voor een ander in een wereld waarin altruïsme niet meer is dan een verkapte vorm van eigenbelang.

De zaak-Tom is een roman over de ultieme poging iets voor een ander te betekenen, zonder daarvoor iets terug te willen. Frank Heinen neemt de lezer mee op een verrassende, geestige en vaak ook ontroerende roadtrip die alleen maar slecht kan aflopen.