Recensie: Zoek naar mij RECENSIE

Lees HIER ons interview met Lisa Gardner

Recensie: Zoek naar mij – Lisa Gardner

Sinds haar ontvoering een paar jaar geleden is Flora Dane’s leven voorgoed veranderd. Nu helpt ze op haar forum andere ‘overlevers’ en geeft ze adviezen over hoe je nooit meer slachtoffer hoeft te worden. Wanneer een van haar forumbezoekers als enige een gezinsmoord overleeft en vervolgens spoorloos verdwijnt, zet Flora alles op alles om haar te vinden. Ondertussen wordt brigadier D.D. Warren opgeroepen bij het onderzoek en vindt daar Flora op haar pad. Hoewel niet van harte, zullen ze hun krachten moeten bundelen om de aanwijzingen te ontrafelen.

Zoek naar mij begint met de herinneringen van Sarah, een overlever van een gruwelijke moord in haar studentenhuis. Een jaar later kan ze zich nog steeds niet alles goed herinneren en weet ze niet goed hoe ze verder moet met haar leven. Tot ze Flora Dane ontmoet. Flora, zelf een ‘overlever’, heeft zich ontpopt tot wreker. Haar taak: daders opsporen en met hen afrekenen. Daarnaast helpt ze slachtoffers vanuit haar eigen ervaring weer op weg met hun leven. Zo ook wanneer het nieuws van de gezinsmoord te horen krijgt. Brigadier Warren heeft eerder kennis mogen maken met Flora en moet eigenlijk niets van haar hebben. Toch besluit ze Flora als vertrouwelijke informant aan te stellen en samen de zoektocht naar de enige overlevende – Roxy, de oudste dochter van het gezin ­-  voort te zetten.

Direct vanaf de eerste pagina word je meegezogen in het verhaal. De spanning in Zoek naar mij bouwt zich steeds verder op en ieder hoofdstuk weer vallen puzzelstukjes op hun plaats. Je merkt dat Lisa Gardner zich goed heeft verdiept in het onderwerp. Het is geen verhaal gebaseerd op een specifieke zaak, maar wel op dagelijkse situaties in Amerika zoals het leven in pleeggezinnen en de instanties die daarbij komen kijken. Het verhaal is hierdoor krachtig en geloofwaardig. De plot is voorzien van onverwachte wendingen en verrassende ontwikkelingen waardoor de spanningsboog strak blijft. Vragen komen en gaan waardoor Zoek naar mij tot het eind spannend blijft.

Lisa Gardner heeft een prettige en vlotte schrijfstijl waardoor het verhaal leest als een trein. De hoofdstukken wisselen tussen de perspectieven van Flora en D.D. Warren en zo nu en dan lezen we delen van een schoolopdracht van Roxy waarbij ze een verhaal moest schrijven over haar eigen leven. Hierdoor leren we ook haar, de rest van haar gezin en de bijbehorende geschiedenis kennen. De karakters ontwikkelen zich stuk voor stuk en langzaam leer je hen steeds beter kennen. Met name brigadier Warren die zich hard opstelt, maar uiteindelijk ook een zachte kant blijkt te hebben. De karakters zijn zo vormgegeven dat ze een vriendin of familielid zouden kunnen zijn. Hierdoor is het eenvoudig je te identificeren met een van hen. De personages zijn eerder aan bod gekomen, maar dat is niet te merken in Zoek naar mij.

Zoek naar mij is een heerlijk geschreven thriller. Lisa Gardner zet een goed plot en krachtige personages neer. Een boek dat je van begin tot eind vlot wegleest en je uit hebt voor je het doorhebt!

Recensie: Zoek naar mij – Lisa Gardner

Zoek naar mij

1  2  3  4  5

Een vermiste jonge vrouw heeft aanwijzingen achtergelaten om haar te vinden, maar voor wie?

Sinds haar ontvoering een paar jaar geleden is Flora Dane's leven voorgoed veranderd. Nu helpt ze op haar forum andere "overlevers' en geeft ze adviezen over hoe je nooit meer slachtoffer hoeft te worden. Als een van de bezoekers van haar forum als enige een gezinsmoord overleeft en daarna spoorloos verdwijnt, probeert Flora haar op te sporen. Heeft het meisje weten te ontsnappen? Of is ze de moordenaar?

D.D. Warren wordt opgeroepen bij het onderzoek en vindt daarbij Flora op haar pad. Beiden zijn op zoek naar een ander soort gerechtigheid, en ze zullen hun krachten moeten bundelen om de aanwijzingen te ontrafelen waarmee de vermiste jonge vrouw lijkt te vragen: Zoek naar mij.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan