Recensie: De ontdekking RECENSIE

Recensie: De ontdekking – Harlan Coben

De dochter van Simon en Ingrid Green is verslaafd aan drugs en weggelopen van huis. Tijdens hun zoektocht naar hun dochter belanden ze midden in een door drugs en criminaliteit gedomineerde onderwereld en zal Simon zelfs zonder Ingrid zijn zoektocht voort moeten zetten. Hoe meer hij in de buurt komt van de waarheid, hoe meer hij moet vrezen voor hun eigen leven. Lukt het hem om zijn dochter te vinden en haar te ontvlechten van de drugswereld?

Harlan Coben behoort tot de top van de Amerikaanse thrillerschrijvers en is de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam heeft staan. Het heeft echter even geduurd voordat hij ook doorbrak bij het Nederlandse publiek. De ontdekking is inmiddels zijn 32ste thriller en ook dit keer is het Harlan Coben gelukt om een boek vol spanning en avontuur neer te zetten. Het verhaal begint ogenschijnlijk rustig, maar al snel komt de actie en spanning om de hoek kijken. De lezer is hierdoor meteen geboeid aan het boek en kan het niet meer wegleggen.

De puzzelstukjes die leiden tot de ontknoping van het verhaal worden op exact het juiste tempo bij elkaar geplaatst. Dit doet Harlan Coben op zo een manier dat de nieuwsgierigheid gewekt wordt, maar de ontknoping niet voorspelbaar wordt. De ontdekking bevat geen onnodige passages, waardoor het verhaal vloeiend verloopt en de lezer nooit het gevoel heeft dat het verhaal stilstaat; de lezer hoeft nooit te wachten op de volgende wending. De spanning houdt hierdoor continu aan en dit zorgt voor een echte pageturner. Dit laatste komt mede door de vlotte schrijfstijl van Harlan Coben. Hij schrijft met korte zinnen en niet al te lange hoofdstukken, waardoor je door het boek heen vliegt.

Verder zijn de personages in De ontdekking goed uitgewerkt en realistisch. De wanhoop en het verdriet van de personages zijn op zo een manier beschreven dat de lezer zich hierin kan plaatsen en meeleeft met de personages. Vooral de lezer die zelf kinderen heeft, zal emotioneel geraakt worden door de zoektocht van Simon naar zijn dochter en de daarmee gepaarde wanhoop. Hoewel de lezer af en toe op het puntje van zijn stoel zit van de spanning, zit de kracht van dit boek vooral in de persoon Simon. De lezer wordt meegenomen in zijn wanhoop, angst en onzekerheid. Ook het einde van De ontdekking is goed uitgewerkt. Alle open vragen worden op een logische manier uitgelegd en beantwoord. Dit is niet in het laatste hoofdstuk gepropt, maar hier wordt de tijd en ruimte voor genomen. Dit zorgt ervoor dat het boek als een mooi geheel wordt afgesloten en de lezer niet met vragen achterblijft.

Kortom, De ontdekking is een prachtige thriller vol plottwisten met personages die van het papier afspringen. De lezer wordt van het begin af aan meegenomen in het verhaal en het verhaal eindigt met een goed afgewerkt slot zonder open vragen. Harlan Coben heeft wederom een knap staaltje schrijfwerk verricht.

Recensie: De ontdekking – Harlan Coben

De ontdekking

1  2  3  4  5

Simon en Ingrid zijn wanhopig op zoek naar hun dochter Paige, die onder invloed van haar vriend Aaron aan de drugs is geraakt en van huis is weggelopen. Hun zoektocht voert hen naar de duistere onderwereld van drugs en criminaliteit. Als blijkt dat Aaron is vermoord en iemand het ook op Ingrid heeft voorzien, komt alles in een stroomversnelling.

Simon blijft vertwijfeld naar zijn dochter zoeken, weigert zich af te laten leiden en stelt daarbij zijn leven in de waagschaal. Dan ontmoet hij Elena Ramirez, een privédetective die is ingeschakeld om de verdwijning van een andere jongere te onderzoeken. Samen komen ze op het spoor van een sekte-achtige organisatie die het daglicht niet kan verdragen: Truth Haven, geleid door een man die zich The Truth noemt.

Zal Simon zijn dochter ooit levend terugzien? Kan hij de schimmige praktijken van Truth Haven ontmaskeren en zijn leven weer oppakken zonder dreiging en intimidatie? En waarom lijkt er een verband te bestaan tussen Ingrid en de sekte? Kan hij de verbijsterende waarheid ontdekken zonder er zijn leven voor te moeten geven?