Recensie: De twijfelmoeder RECENSIE

Recensie: De twijfelmoeder – Patricia de Ryck

Moederschap is hot. Met name de discussie nu we als vrouw de keuze hebben: wel of niet moeder worden? In de media en in de boekenwinkels vliegt dit thema je om de oren. Het is duidelijk dat moeder worden nog altijd de standaard is. Waarom blijven we het zo vreemd vinden als een vrouw daarvan afwijkt? Welke twijfels kun je hebben over moederschap? Patricia de Ryck besloot hier een boek over te schrijven.

De twijfelmoeder is de praktische gids over wel of niet moeder worden. Patricia de Ryck richt zich in dit boek dan ook vooral op de vrouw en het boek wordt gepromoot als HET boek dat elke vrouw zou moeten lezen voordat ze besluit – wel of niet – moeder te worden. Deze vorm van promotie is eigenlijk jammer. Het taboe rondom vrouwen die geen moeder willen worden, doorbreek je niet door je alleen op de vrouwen te richten. Dit boek zou ook prima zinvol kunnen zijn voor de mannen onder ons. Het zou ons veel kunnen leren over hoe anders we vrouwen benaderen, als mannen, en welke druk dit op ons legt.

Het is prettig dat Patricia de Ryck schrijft vanuit haar eigen motivatie. In 2013 begon ze met de website www.twijfelmoeder.nl, de opmerkingen en vragen over haar kinderwensen was ze meer dan zat. Dat het boek heel nuchter en praktisch is, klopt dan ook helemaal, en dat maakt het boek veel interessanter dan de filosofische literatuur van Sheila Heti over Moederschap. De twijfelmoeder leest lekker vlot door middels korte en krachtige hoofdstukken.

Het boek bestaat uit twee delen. In het 1e deel gaan we in op de druk van buitenaf. Het gaat over gevoelens van schuld, onmacht, frustratie, de druk van de omgeving (mannen, vrienden en (schoon)familie). Daarnaast gaat het in op de veranderende samenleving en een stukje geschiedenis van moederschap en de maatschappij. Zeer fijn zijn ook de tips over hoe je om kan gaan met alle vraagstellers. Een enorme kracht van dit boek is dat het de lezer ook aan het denken zet over zijn/haar eigen handelen: welke vragen stel ik zelf eigenlijk aan vrouwen om mij heen? Zo leer je welke druk je zelf eigenlijk onbewust uitoefent op anderen. Deel twee gaat over de twijfels en het geheim van een weloverwogen keuze. In dit deel komt alles, maar dan ook echt alles, aan bod wat je mogelijk twijfels geeft. Denk aan onder andere klimaatverandering, of je wel een goede moeder zou zijn, de druk op je relatie, ambities en dromen en vruchtbaarheid. De twijfelmoeder blijft positief en oordeelt niet. Twijfels zijn dan ook niet slecht. Het is juist goed om te twijfelen, dat betekent dat je een weloverwogen keuze maakt. Patricia de Ryck benadert de lezer in dit boek dan ook open en eerlijk. Het hoofdstuk “Blijf ik mezelf nog wel als moeder?” is mij hierin het meest bijgebleven.

De twijfelmoeder is een fantastisch boek, vlot en spontaan maar ook puur en oprecht. Dit is een aanrader en zeker een boek wat je er vaker bij kan pakken en keer op keer opnieuw kan lezen. Mijn advies: lees het, deel het met wie dan ook in je omgeving. De twijfelmoeder is een mooie stap om vrouwen om ons heen te steunen in hun keuzevrijheid.

De twijfelmoeder

1  2  3  4  5

Iedereen lijkt er maar van uit te gaan dat elke vrouw moeder wil worden. Maar waarom is moeder worden eigenlijk de norm en ervan afzien afwijkend? En wat kun je verwachten als je er zelf niet zo zeker van bent of je moeder wilt worden?
    In De twijfelmoeder onderzoekt Patricia de Ryck de twijfels die je als hedendaagse vrouw kan ervaren over de
    vraag of je kinderen wil. Ze beschrijft de druk van buitenaf; van ouders en schoonouders tot je partner of wildvreemden, en duikt dieper in alle twijfels rondom een kinderwens om zo bewust tot een eigen besluit te komen.
    De twijfelmoeder is een vlotte, praktische en nuchtere gids voor een gegronde beslissing over het moederschap. Wars van enig vooroordeel, gebaseerd op de ervaringen van de auteur, diepgravend onderzoek en talrijke interviews, is dit het boek dat elke vrouw zou moeten lezen voor ze besluit moeder te worden – of niet.