Recensie: Verboden te vliegen RECENSIE

Recensie: Verboden te vliegen - Martine Letterie

Verboden te vliegen is een prachtig boek over een gezin in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is geschreven door Martine Letterie en geïllustreerd door Rick de Haas. Je volgt het verhaal van een gezin met als hoofdpersoon dochter Fietje. Fietje is een meisje dat samen met haar broer zorgt voor de duiven. Ze let heel goed op hoe ze alles moet doen, want haar broer heeft gezegd dat zij het zelf moet kunnen wanneer hij er een keer niet is. Maar Fietje denkt dat hij altijd zal blijven, totdat op een dag de oorlog uitbreekt. Dan staat Fietje er wat betreft de duiven alleen voor.

Om te beginnen heeft Verboden te vliegen een prettige inhoudsopgave waarin de opbouw van het boek goed omschreven is. Het is op chronologische volgorde en begint met een deel voor de oorlog, vervolgens tijdens de oorlog, daarna het begin van het einde en tot slot de vrijheid. Hierdoor volg je als lezer het verhaal in de juiste volgorde, dit is erg prettig. Daarnaast staat er ook regelmatig de maand en het jaartal bij de verschillende hoofdstukken waardoor je als lezer een goed overzicht krijgt van hoe lang deze vreselijke periode is geweest.

De schrijfstijl van Martine Letterie is erg prettig. Het is duidelijk en daardoor goed te begrijpen voor kinderen. De aanbevolen leeftijd van 6 tot 10 jaar is in mijn optiek daarom ook goed. Hoewel ik denk dat ook oudere kinderen iets zouden kunnen opsteken van dit boek. De moeilijke begrippen van de oorlog, zoals bijvoorbeeld voedselbonnen, zijn goed uitgelegd. Dit gaat op een speelse manier wanneer de hoofdpersoon in het verhaal vraagt waarom die bonnen er zijn. Ook bevat het boek een duidelijke uitleg over waarom de oorlog precies begon, namelijk dat Hitler de baas wilde zijn over veel landen. Dit is natuurlijk een uitleg in een notendop maar wel precies genoeg voor kinderen om te begrijpen wat er aan de hand was.

In het begin is het wel even wennen aan de opbouw van de hoofdstukken in Verboden te vliegen, soms lees je namelijk vanuit het perspectief vanuit de duiven en soms vanuit het perspectief van de mensen. Maar al snel had ik door dat er een klein icoontje aan de zijkant van de pagina staat. Een icoontje van een duivenhok wanneer je een verhaal volgt vanuit het perspectief van de duiven en een icoontje van een huis wanneer je een verhaal volgt vanuit het perspectief van de mensen. Tot slot bevat het boek tekeningen van Rick de Haas. Deze zijn erg mooi en gedetailleerd. Ze geven een goed beeld van een vreselijke tijd.

Concluderend is Verboden te vliegen een ontroerend verhaal over een vreselijk, maar belangrijk onderwerp. Het is belangrijk dat ook jonge kinderen weten wat zich heeft afgespeeld en waarom wij op 5 mei vieren dat wij vrij zijn.

Verboden te vliegen

1  2  3  4  5

Uniek (voorlees)boek voor jonge kinderen over de Tweede Wereldoorlog van Zilveren Griffel-winnares Martine Letterie.

Elke dag zorgt Fietje samen met haar broer voor de duiven in het duivenhok. "Dan wennen de duiven aan jou, voor als ik er een keer niet ben,' heeft Marius gezegd toen hij haar de eerste keer liet helpen. Maar waarom zou hij er een keer niet zijn? Hij is er immers altijd?

Het is oorlog. De Duitsers nemen alles in beslag. Huizen, fietsen, radio's... en duiven. Want duiven kunnen boodschappen overbrengen aan de vijand. Fietje moet een list bedenken om de duiven te redden. Gelukkig weet Fietje zeker dat ze de duiven kan verstaan, en zij haar. Vanuit een verrassend perspectief brengt Martine Letterie de Tweede Wereldoorlog tot leven voor jonge kinderen, zoals ze dat eerder zo prachtig gedaan heeft in het met een Zilveren Griffel bekroonde Kinderen met een ster.