Recensie: Merkteken van de dood: Zielverzamelaar RECENSIE

Recensie: Merkteken van de dood: Zielverzamelaar - Mascha Schoonakker

Het leven is niet altijd even gemakkelijk wanneer je 17 jaar bent. Maar wanneer je vader er wel een heel opmerkelijk beroep aan over houdt. Gwen Collins komt daar gelijk aan het begin van het boek op een heftige wijze achter, wanneer ze een aantal van haar vaders zandlopers breekt. De gebeurtenissen die daarop volgen, dwingen deze jonge vrouw tot het maken van moeilijke keuzes

De vader van de 17-jarige Gwen Collins heeft een wat eigenaardig beroep; hij verzamelt zielen. In haar poging om hem te helpen, vernielt Gwen per ongeluk een aantal zandlopers, wat het levenszand van onsterfelijke zielen bevat. Gwen probeert dit op te lossen door zelf zielen te gaan verzamelen, maar door haar gebrek aan ervaring brengt ze zichzelf in gevaar. En wanneer een klasgenoot van haar onsterfelijk blijkt te zijn, worden de zaken ineens wel heel erg persoonlijk.

De wereld van de zielverzamelaars en onsterfelijkheid is bijzonder, en auteur Mascha Schoonakker schept hiermee een originele en intrigerende wereld. Onderwerpen met betrekking tot leven en dood zetten iemand  sowieso al vaak aan het denken. En wanneer je je bedenkt dat er ergens een zandloper met jouw naam staat, die kan breken, geeft dat toch een ongemakkelijk gevoel. Merkteken van de dood: Zielverzamelaars begint gelijk spannend. Hoofdpersonage Gwen haalt zich meteen een hoop problemen op de hals. Hierdoor wordt je als lezer gelijk door het verhaal gegrepen. Wat hierbij wel lastig is, is om een compleet en accuraat beeld van alle elementen rondom het zielverzamelaarschap te krijgen. Je valt namelijk aan het begin van het verhaal in een heftige gebeurtenis en Mascha Schoonakker had haar lezers net even meer handvatten kunnen geven om precies te begrijpen in wat voor wereld Gwen en haar familie leven en waarom de ontstane problemen zoveel paniek veroorzaken. Pas aan het eind van het boek kan de lezer de puzzelstukjes goed in elkaar leggen. Maar voor de spanningsopbouw in het boek was meer informatie eerder in het boek bevorderlijker geweest.

Dit neemt niet weg dat het boek daadwerkelijk spannend is. Neem bijvoorbeeld het gevecht van Gwen met een duistere ziel en de mooie sfeerbeschrijvingen van een steeds kouder wordend huis. Deze zaken zorgen ervoor dat de rillingen over je rug lopen. Vooral Gwen is hierin een interessant hoofdpersonage evenals de bijpersonages van haar broer en zijn vrienden. Aan het einde van het boek leer je Gwen op een manier kennen wat ervoor zorgt dat je nog nieuwsgieriger naar haar wordt. Ook haar relatie met haar familieleden en de emoties die hierbij komen kijken, roepen vragen op en trekken je aandacht. Aan het einde van Merkteken van de dood: Zielverzamelaars maakt de auteur duidelijk dat het verhaal verdergaat in het tweede boek Dodenstad. Niet alle vragen zijn nog beantwoord en het einde maakt simpelweg nieuwsgierig naar het vervolg.

Merkteken van de dood: Zielverzamelaars is een goede start van een nieuwe Young Adult horror-serie en schept nieuwsgierigheid naar het vervolg. Wel had bepaalde achtergrondinformatie eerder in het verhaal verwerkt kunnen worden, zodat je het verhaal beter snapt en de paniek van de verschillende personages veel beter begrijpt. Voor liefhebbers van boeken met een flinke dosis paranormale aspecten.

Merkteken van de Dood

1  2  3  4  5

Als iemand weet hoe je een ramp kunt ontketenen dan is dat de 17-jarige Gwen Collins wel. Ze breekt per ongeluk dertien van haar vaders zandlopers met daarin het levenszand van stervelingen en maakt hen daarmee ongemerkt onsterfelijk. De Raadsheren eisen dat deze zielen binnen afzienbare tijd worden opgehaald. Wanneer Gwens vader als de verantwoordelijke zielverzamelaar een beroep op haar doet, voelt ze zich gedwongen zijn werk over te nemen. Maar Gwen heeft vrijwel geen ervaring met zielverzamelen en als ook de ziel van haar klasgenoot Max onsterfelijk blijkt te zijn, komt ze voor een onmogelijke keuze te staan...