Recensie: Overleven RECENSIE

Recensie: Overleven - Sandra Brown

Rye Mallett is een ervaren piloot die pakketjes vervoert voor een charter- en luchttransportbedrijf. Hij voelt zich het meest op zijn gemak in de lucht en hij laat zich dan ook niet tegenhouden door dichte mist als er een metalen kistje moet worden afgeleverd aan ene dokter Lambert. Maar op het laatst gaat het mis en hij moet een ruige landing maken. Eenmaal op de grond wacht niet dokter Lambert hem op, maar dokter Brynn O'Neal en het blijkt dat ze niet de enige is die het kistje wil hebben. Rye's ergste nachtmerrie komt uit; betrokkenheid. In de 48 uur die volgen raken ze samen verwikkeld in een race tegen de klok om het kistje op de plaats van bestemming te krijgen en moeten ze de politie en ingehuurde misdadigers voor zien te blijven. Ze kunnen niet anders dan elkaar vertrouwen want ze vechten voor meer dan alleen hun eigen leven.

Overleven weet de lezer ophet puntje van zijn stoel te houden en dan vooral door je nieuwsgierig te maken. Eerst vraag je je de hele tijd af wat er toch in het kistje zit? En zodra je dat weet blijf je door lezen omdat je wil weten of ze de deadline van 48 uur gaan halen. Rye en Brynn zijn geloofwaardige personages en hun chemie spatte van elke bladzijde. De ondersteunde personages maakte ook een groot deel uit van Overleven. Niemand was overbodig en ze voegde allemaal iets toe aan het verhaal.

De schrijfstijl van Sandra Brown is makkelijk en Overleven leest eigenlijk weg als een soap. Dit komt vooral omdat ze tussen verschillende scènes wisselt en ons laat zien wat er tegelijkertijd met andere personages gebeurt. Er zitten ook behoorlijk veel verrassende wendingen in het verhaal. Sandra Brown heeft namelijk een manier om je een bepaalde richting op te leiden zonder de ware wending te onthullen. Zo weet je als lezer nooit helemaal wat er gaat gebeuren en weet Sandra Brown je aandacht vast te houden tot de laatste pagina. Het enige minpuntje van Overleven is dat de plot af en toe onrealistisch aanvoelde, maar gek genoeg weerhield dit me er niet van om gewoon te willen weten hoe het verhaal afloopt.

Het sterkste punt van Overleven is toch echt wel de combinatie van mysterie, romantische spanning en de voelbare chemie tussen de personages. Van begin tot eind is de spanning hoog maar Sandra Brown gunt haar lezers ook een paar adempauzes door het tempo van het verhaal goed te variëren en door de schrijfstijl kan de lezer een goed beeld vormen van de personages. Al met al is het een zeer spannend verhaal met genoeg mysterie om de lezer te laten uitkijken naar wat er daarna zal gebeuren. Het verhaal kan af en toe wat onrealistisch aanvoelen, maar wat de lezer er zeker niet van weerhoudt om met de personages mee te leven tot aan de laatste bladzijde.

Recensie: Overleven - Sandra Brown

Overleven

1  2  3  4  5

Rye Mallett is een van de beste piloten ter wereld. Hij kan overal heen vliegen, op ieder moment, per direct en door de ergste weersomstandigheden. Op een nacht stijgt hij op, terwijl geen enkele andere piloot dat zou doen, om een zwarte, beveiligde kist af te leveren aan ene Dr. Lambert. Eenmaal geland wordt hij opgewacht door Dr. Brynn O'Neal, een bijzonder aantrekkelijke arts die beweert dat ze door Lambert is gestuurd. Ze weigert te vertellen wat er in de kist zit, maar één ding is duidelijk: zij is niet de enige die het wil hebben.

Samen raken Rye en Brynn verwikkeld in een race tegen de klok om de kist op tijd op de plaats van bestemming te krijgen. Maar kunnen ze elkaar wel vertrouwen?