Recensie: Costa Brava RECENSIE

Recensie: Costa Brava - Linda van Rijn

Wanneer Irene ontdekt dat haar man Jacco is vreemdgegaan, gaat ze door een moeilijke periode. Hoewel Irene en Jacco beiden aan hun huwelijk willen werken, is het voor Irene moeilijk de gedachten aan Jacco’s ontrouw achter zich te laten. Gelukkig is Rianne, het zusje van Irene, een weekje op bezoek bij hen op de camping en zorgt zij wel voor een beetje afleiding. Als Rianne aanbiedt op de kinderen te passen, hebben Irene en Jacco wat tijd voor elkaar en verbetert de sfeer al snel. Maar dan ontmoet Irene de aantrekkelijke Bob. Bob lijkt geïnteresseerd in Irene, maar zijn zijn bedoelingen wel goed..?

Costa Brava is de twintigste thriller van Linda van Rijn. Hoewel Linda’s thrillers allemaal wel iets weg hebben van elkaar, weet ze toch weer een onvoorspelbare wending te geven aan het verhaal.

Irene, het hoofdpersonage in Costa Brava, is een vrij simpel personage. Ze heeft geen overdreven sterke karaktertrekken maar worstelt wel met een probleem; hoe moet ze omgaan met het overspel van haar man? Haar gedachtegang wordt bijzonder levendig weergegeven, je kunt je als lezer zonder enige moeite inleven in hoe Irene zich voelt. De gevoelens van Irene en de overwegingen die ze maakt nadat ze het overspel van haar man ontdekt zijn niet aangedikt, maar blijven realistisch. Juist door die eenvoud komen de woorden met een enorme kracht binnen bij de lezer.

Ook de omgeving waarin de personages zich bevinden wordt uitgebreid beschreven. Maar zelden worden er te veel woorden gebruikt om een levendig beeld van de omgeving te schetsen. Linda van Rijn weet hiervoor vaak de perfecte dosering te vinden. De beschrijvingen wekken het ultieme vakantiegevoel op, zelfs als je thuis op de bank zit.

In Costa Brava wordt veel gebruikgemaakt van flashbacks. Te betreuren is de opmaak van het boek: er wordt geen gebruik gemaakt van alinea’s, waardoor het vaak moeilijk is zo’n flashback te herkennen. Het duurt even voordat je beseft dat je terug in de tijd bent, of juist weer terug in het heden. Linda van Rijn heeft echter een ontzettend fijne schrijfstijl, waardoor het boek, ondanks de minder prettige opbouw, toch gemakkelijk wegleest. Voor je het weet ben je halverwege en vanaf daar houden de licht opbouwende spanning en de honger naar antwoorden je in hun greep.

Om nog even terug te komen op het gebruik van flashbacks: met momenten is de relevantie van de flashbacks te betwijfelen, zeker in de eerste helft van het boek. Naarmate het einde nadert blijken toch veel van die flashbacks relevant te zijn voor de afloop van het verhaal. Helaas geldt dit niet voor alles, waardoor sommige flashbacks ook onnodige opvulling lijken.

Het plot van Costa Brava is niet verbazingwekkend origineel en de echte spanning is te vinden in slechts twee hoofdstukken. Desondanks is dit verhaal. in zijn geheel, wél aangrijpend. Met name het einde van het boek zorgt ervoor dat je ademloos doorleest tot de ontknoping.

Al met al is Costa Brava toch een must-read, ideaal om in de vakantiesfeer te komen of je gewoon lekker languit op je strandstoel mee te laten slepen met dit zomerse verhaal.

Recensie: Costa Brava - Linda van Rijn

Costa Brava