Recensie: Waanzin RECENSIE

Recensie: Waanzin - J.D. Robb

In Waanzin krijgt inspecteur Eve Dallas een nieuwe moordzaak voorgeschoteld. Louie Cogburn wordt in zijn huis gek van de hoofdpijn. Wanneer vervolgens de buurman aanklopt om te vragen of de muziek zachter mag, slaat Louie door en vermoord zijn buurman. Wanneer de politieagent Truehart de man wil oppakken, en hem verdoofd, valt Louie zomaar dood neer. Op zijn computerscherm staat de tekst “ultieme zuiverheid bereikt”. Wanneer er iemand onder dezelfde omstandigheden overlijdt krijgt Eve het akelige gevoel dat iemand mensen vermoord door middel van een computervirus.

Waanzin is alweer het vijftiende deel in de serie over de inspecteur Eve Dallas. Ondanks dat er dus al 14 boeken over dit personages geschreven zijn weet J.D. Robb (oftewel Nora Roberts) dit boek nog steeds verfrissend en vernieuwend te houden. Dit komt ten eerste door het verhaal van Waanzin. Het feit dat mensen worden vermoord door een computervirus is iets wat ik nog niet eerder heb gelezen. Alleen al door dit gegeven wil je als lezer doorlezen en ontdekken hoe het verhaal nu precies in elkaar zit. Wat daarnaast een groot pluspunt is aan de Eve Dallas-reeks is het feit dat het politiewerk en het oplossen van de moorden gecombineerd wordt met het persoonlijke leven van de hoofdpersonen. Hierdoor leer je alle karakters beter kennen en doordat ze echt een persoonlijk leven hebben sluit je ze al snel in je hart en ga je echt om de personages geven.

Omdat dit het vijftiende deel in de serie is, komen er veel personages uit de eerdere delen in voor, zoals Peabody, McNab en uiteraard Roarke, de man van Eve Dallas. Het is daarom wel aan te raden om eerst de andere delen in de serie te lezen. De karakters worden allemaal wel kort toegelicht in dit boek, maar doordat het persoonlijke leven van deze hoofdpersonen toch een rol spelen in het verhaal, is het aan te raden om de eerdere delen te lezen zodat je alles goed kan volgen. Voor de fans van de serie is het onwijs leuk om alle karakters weer terug te zien en meer over hun persoonlijke leven te weten te komen.

De schrijfstijl van J.D. Robb is erg fijn. Ze schrijft vlot, maar weet wel de details van de moordzaak zo te beschrijven dat het erg geloofwaardig is. Ze heeft duidelijk verstand van zaken. Hierdoor is de moordzaak realistisch en zit je continu op het puntje van je stoel. Daarnaast is het erg leuk dat het boek zich in de toekomst afspeelt, deze zaak speelt zich namelijk af in het jaar 2059. Hierdoor kan de auteur zich wat vrijheid permitteren en dingen die in onze tijd onmogelijk zijn, zoals het doden van mensen door een computervirus, toch in het verhaal verwerken. Doordat het zich in de toekomst afspeelt weet J.D. Robb zich met deze serie ook nog eens te onderscheiden van de vele andere crime boeken die er zijn.

Wanneer je eenmaal begonnen bent aan Waanzin kan je niet meer stoppen met lezen. Je wilt weten wie er achter de moorden zit en hoe die precies zijn gepleegd. J.D. Robb stelt met de ontknoping gelukkig niet teleur, al blijft de grote plottwist wel uit. Fans van de Eve Dallas-serie kunnen met dit nieuwe deel hun hart weer ophalen!

Recensie: Waanzin - J.D. Robb

Eve Dallas 15 - Waanzin

1  2  3  4  5

Louie Cogburn zit al drie dagen in zijn appartement naar zijn computer te staren, gemarteld door een hoofdpijn die elk voorstellingsvermogen te boven gaat. Als er op zijn deur wordt geklopt, staat hij op, pakt een honkbalknuppel, en haalt uit zodra hij de deur opengooit. De verbijsterde agent die als eerste op de commotie afkomt, probeert de situatie te redden door Louie te verdoven, maar die overlijdt ter plekke.

Eve Dallas probeert uit te zoeken waarom de man zo onverklaarbaar ontplofte en vervolgens net zo onverklaarbaar stierf, maar ze krijgt geen enkele aanwijzing, behalve een pop-up op het beeldscherm van de dode met de woorden: "Absolute zuiverheid bereikt'. Pas als een tweede man onder vrijwel dezelfde omstandigheden omkomt, krijgt ze een akelig vermoeden: zou het kunnen dat er een computervirus bestaat dat overdraagbaar is van machine naar mens?