Recensie: Grondvuur - Mirjam Gielen RECENSIE

Recensie: Grondvuur - Mirjam Gielen

“Ik ben zelf altijd heel modern geweest,’ zegt ze bits. ‘Maar sommige tradities hebben nu eenmaal waarde. Ik had gedacht dat je moeder, na haar studie, toen ze al een poosje verkering had met je vader, dingen wel zou gaan begrijpen.’ ... ‘Wat voor dingen?’

‘Dingen van vroeger,’ zegt ze na een korte aarzeling. ‘Van toen u jong was,’ gok ik. De wereld waarin oma is opgegroeid was zo anders dan die van mams jeugd, om nog maar niet te spreken van de tijd van nu.” – (blz 92)

Julia is een fanatieke wielrenster en heeft een lastige relatie met haar moeder. Uit verhalen weet ze dat haar moeder geen contact heeft met haar oma, en dat er een hoop geheimen zijn in haar familie. Wanneer Julia op bezoek is bij haar oom vindt ze een doos oude brieven, geschreven door haar oma tijdens de Tweede Wereldoorlog. Gericht aan haar overleden zus Corrie schrijft (oma) Ans over de gebeurtenissen van vlak na de oorlog en de ontwikkelingen in Nijmegen na het bombardement in 1944. Julia wil er over praten, maar zowel haar oma als moeder weigeren haar vragen te beantwoorden. Dus gaat ze zelf op onderzoek uit.

Grondvuur beschrijft het verhaal van drie jonge vrouwen uit verschillende generaties en de invloed die de Tweede Wereldoorlog heeft (gehad) op hun leven. Mirjam Gielen weet op een prachtige en intrigerende manier de lezer mee te nemen in een verhaal over onzekerheid, geheimen en het ontdekken wie je werkelijk bent.
Kleindochter Julia heeft een moeilijke relatie met haar moeder, die maar niet lijkt te begrijpen dat sport meer is dan een uit de hand gelopen hobby. Haar moeder, Eva, blijkt te kampen met haar eigen problemen omtrent de relatie met haar ouders en heeft al jaren geen contact meer met haar moeder (oma Ans), die inmiddels in een verzorgingstehuis zit. Wanneer Julia op bezoek gaat bij haar oma komen er langzaamaan meer verhalen naar boven en worden de familiegeheimen en problemen duidelijker.

De hoofdstukken in het boek worden vanuit de drie hoofdpersonages verteld. Dit zou heel makkelijk onoverzichtelijk en chaotisch kunnen worden, maar gelukkig vermeldt de titel van elk hoofdstuk wie er aan het woord is en wanneer dit stuk van het verhaal zich afspeelt. Zo komen de verhalen van Ans uit 1944, de verhalen van Eva uit 1983 en speelt Julia’ s verhaal zich af in het heden. Voorin het boek staat een kleine stamboom die de lezer kan helpen om enige verwarring te voorkomen en die je er altijd bij kunt pakken mocht er iets onduidelijk zijn.

Gedurende Grondvuur wordt het als lezer steeds makkelijker om de puzzelstukjes van de verschillende verhalen ‘in elkaar te leggen’, en op die manier langzaam naar de ontknoping toe te werken. Met een rustige, heldere maar vooral ook spannende opbouw komt er steeds meer informatie naar boven. Dit maakt dat je het boek wil blijven lezen. Bovendien weet Mirjam Gielen het drama goed af te wisselen met een luchtigere sfeer, door af en toe ook te focussen op de liefdesrelaties van de drie vrouwen. Hierdoor zijn ook de verhalen die zich wat langer geleden afspeelden heerlijk herkenbaar voor de lezers van nu.

Wat Grondvuur ontzettend mooi weergeeft is de impact die de Tweede Wereldoorlog heeft gehad, en hoe dit nog steeds te zien en voelen is in de huidige generaties. Waar de meeste oorlogsromans zich vooral focussen op verhalen tijdens de oorlog, komen in dit boek verschillende manieren van traumaverwerking naar voren. We lezen bijvoorbeeld de eerste generatie zich vooral wil focussen op een mooie en nieuwe toekomst, en dus besluit om niet over het verleden te praten. Uiteraard heeft dit grote gevolgen voor de anderen, die voelen dat er een groter verhaal verborgen ligt in het verleden en geen contact lijken te krijgen met hun ouders of grootouders. De worsteling van het willen communiceren, maar niet weten hoe, is een mooie leidraad in het verhaal.

Grondvuur is een fantastische jeugdroman, die op een ontroerende en intrigerende manier is geschreven voor de jongvolwassenen van nu. Het verhaal grijpt je direct en blijft tot op het laatste moment spannend en verassend. Een prachtig verhaal over het verleden en het heden, en een absolute aanrader!

Recensie: Grondvuur - Mirjam Gielen

Grondvuur

1  2  3  4  5

Als Julia een doos met oude brieven van haar oma vindt, begint ze uit nieuwsgierigheid te lezen. Haar oma schreef de brieven tijdens en na de Tweede Wereldoorlog aan haar overleden zus Corrie. Ze schrijft over de nasleep van het bombardement op Nijmegen, maar ook over haar ouders en de jongen die ze later op haar werk leert kennen.
    Julia ontdekt een oud familiegeheim, en gaat vastbesloten op onderzoek uit. Maar haar oma houdt haar mond stijf dicht, en ook bij haar moeder komt ze niet veel verder. Wat doe je als het verleden zo nadrukkelijk aanwezig is, maar niemand erover praat?

Grondvuur wordt verteld vanuit het perspectief van Julia in het nu, haar moeder Eva in de jaren '80 en via de brieven van haar oma Ans aan Corrie.