Recensie: De moordput RECENSIE

Recensie: De moordput - Mick Finlay

De moordput speelt zich een jaar later af dan Arrowood. In 1896 haalt Sherlock Holmes wederom de kranten, omdat hij verschillende mysteries oplost. En zoals gewoonlijk lost Arrowood in de tussentijd de minder goed betaalde zaken op. Deze zijn meestal veel gewelddadiger en duisterder! Al snel neemt Arrowood een nieuwe zaak aan van Mr. en Mrs. Barcay. Zij huren hem in om op zoek te gaan naar hun ontvoerde dochter, Birdie. Deze zaak blijkt veel moeilijker in elkaar te zitten. Het neigt meer naar een grootschalig moordonderzoek dan naar een zaak met één vermiste persoon. Lukt het Arrowood deze keer ook om de zaak op te lossen? Of moet hij zijn meerdere erkennen in Sherlock Holmes?

Officieel gezien is De moordput het vervolg op het eerdere boek van Mick Finlay, Arrowood. Maar ik denk dat dit boek ook prima als stand-alone gelezen kan worden. Natuurlijk is het extra leuk om Arrowood al gelezen te hebben, omdat je de personages dan al kent en een band met ze hebt opgebouwd. Maar het is geen echte must. Als je Arrowood niet hebt gelezen, dan mis je namelijk geen essentiële informatie om De moordput goed te begrijpen. Het mysterie waar onderzoek naar gedaan wordt is helemaal nieuw!

Misschien denk je dat De moordput (en Arrowood) een slap aftreksel is van de verhalen over Sherlock Holmes, maar dat is echt niet zo. Dit komt vooral omdat Arrowood en Barnett heel anders te werk gaan dan Holmes & Watson. Het eerste duo observeert mensen en het andere duo volgt de aanwijzingen die worden achtergelaten. Hierdoor is De moordput toch erg vernieuwend en ook leuk voor de fans van Sherlock Holmes!

Historisch gezien zit De moordput erg goed in elkaar. Je merkt gewoon dat Mick Finlay veel onderzoek heeft gedaan naar de periode waarin het verhaal zich afspeelt. Hierdoor wordt de lezer gewoon letterlijk meegesleept naar het Londen van de 19de eeuw. Het Victoriaanse gevoel spat van de bladzijdes af en de sfeer die Mick Finlay creëert in De moordput is precies goed. Net zoals in Arrowood.

Ook het mysterie waar Arrowood en Barnett onderzoek naar doen is erg sterk beschreven. Op het eerste gezicht lijkt het echt een hele makkelijke zaak, maar daar blijkt gewoon helemaal niks van waar. Het mysterie is complex en zeker niet snel opgelost. Ook als lezer tast je in het duister en ben je constant op zoek naar kleine puzzelstukjes die je kunnen helpen om het plot te voorspellen. Maar dit is toch heel erg moeilijk en Mick Finlay weet vaak verrassend uit de hoek te komen.

Kortom, De moordput van Mick Finlay is weer een prachtige detective! Het neemt je mee naar het Londen van de 19de eeuw om een ingewikkeld mysterie op te lossen. De auteur weet de lezer lange tijd onwetend te houden en daardoor te verrassen! Het is een echte aanrader voor iedereen die het leuk vindt om zelf te puzzelen tijdens het lezen.

Recensie: De moordput - Mick Finlay

De moordput

1  2  3  4  5

Het is 1896. Sherlock Holmes heeft opnieuw de kranten gehaald door allerlei mysterieuze zaken op te lossen voor rijke Londenaren. Maar te midden van de arbeiderswoningen in Zuid-Londen, houdt William Arrowood zich bezig met veel duisterdere, gewelddadigere en minder goed betaalde zaken.
    Arrowood is zonder twijfel de betere detective, dus wanneer Mr en Mrs Barclay hem op het hart drukken hun ontvoerde dochter Birdie terug te vinden, is hij ervan overtuigd dat hij en zijn assistent dat zo voor elkaar hebben. Maar deze aanvankelijk eenvoudige zaak met één vermist persoon, verandert al gauw in een grootschalig moordonderzoek. Ver weg van de chique wijken is Arrowoods Londen er een van onverbiddelijke wreedheid, waar het kwaad erop wacht ontmaskerd te worden…