Recensie: Die zomer in Italië RECENSIE

Recensie: Die zomer in Italië – Sue Moorcroft

Vijftien jaar lang zet Sofia alles aan de kant om goed voor haar vader te zorgen. Hij heeft hartproblemen en daardoor veel zorg nodig. Uiteindelijk gaat het zo slecht met hem, dat hij bijna zal sterven. Sofia is dan 31 en moet haar vader een aantal beloften doen:

- Ze mag niet mokken als hij er niet meer is.

- Ze moet erop uit gaan en leven zoals een jonge, vrijgezelle vrouw dat hoort te doen.

- Ze moet naar zijn geboortedorp Montelibertà gaat om een glas echte Orvieto Classico te drinken.

- Ze moet haar oom Gianni, de broer van haar vader, zoeken en zeggen dat het hem spijt.

- Ook moet ze bloemen neerleggen op het graf van zijn ouders.

- Bovenal moet ze hem beloven dat ze gelukkig zal worden.

Na het overlijden van haar vader, gaat Sofia met de lijst van beloftes op reis naar Italië. Sofia is een hartverwarmend personage dat ontzettend zorgzaam is voor de mensen om haar heen. Dit is niet alleen zichtbaar in de zorg en liefde die ze haar vader heeft gegeven, maar ook hoe ze omziet naar nieuwe vrienden en andere mensen met wie ze in contact komt in Italië. Sofia is vriendelijk, gaat voor gerechtigheid en als het erop aan komt staat ze haar mannetje. Nadat ze de helft van haar leven voor haar vader gezorgd heeft, is de tijd nu voor haar. Aan de ene kant wil ze de beloftes aan haar vader nakomen, maar verder wil ze vrij zijn, reizen en genieten van het leven dat nu voor haar ligt. Ze kan nu zelf plannen maken en nadenken over wat ze wil in het leven. Naast Sofia bevat deze roman ook andere aansprekelijke personages, zoals collega Amy, die Sofia als een grote zus beschouwd en de knappe Levi, die met de dames een goede vriendschap sluit.

Deze zomerse feelgood roman speelt zich af in de prachtige omgeving Umbrië in Italië. Een zeer passende achtergrond voor iemand die op zoek is naar een nieuw begin: nadenken over het leven in een prachtig bergdal, het leven weer opnieuw ontdekken, vrienden maken en verliefd worden. Maar het verhaal gaat niet alleen over vriendschap en romantiek, Sofia komt er namelijk achter dat er binnen haar Italiaanse familie geheimen zijn, waar zij niet van op de hoogte was. Dingen die haar vader nooit verteld heeft en redenen waarom hij destijds met haar moeder uit Italië is weggegaan. Dit aspect zorgt voor een beetje spanning in het verhaal.

Auteur Sue Moorcroft heeft een zeer toegankelijke schrijfstijl waardoor dit zomerse verhaal heerlijk leest. Sue Moorcroft is Sunday Times-bestsellerauteur en heeft in Engeland al verschillende succesvolle titels op haar naam staan, maar Die zomer in Italië is de eerste roman van Moorcroft die in het Nederlands verschenen is.

Die zomer in Italië van Sue Moorcroft, bevat alle facetten van een fijne feelgood roman: een innemend hoofdpersonage, een vlotte schrijfstijl en thema’s als vriendschap, familie en liefde. Familiegeheimen zorgen voor een beetje spanning en de prachtige omgeving als achtergrond van het verhaal maakt het plaatje af. Kortom, een heerlijke feelgood roman voor de zomer!

Die zomer in Italië

Sue Moorcroft

22 maart 2019

ISBN 9789045216430
    Uitgever Karakter
    384 pagina's

Karakter

1  2  3  4  5

Wat als je helemaal opnieuw zou kunnen beginnen? Van de winnaar van Best Romantic Read Award Sofia woont in Engeland en zorgt al jaren voor haar doodzieke vader Aldo. Op zijn sterfbed doet Sofia haar vader de belofte om na zijn dood de plek te bezoeken waar hij is geboren. Ze weet dat het nu tijd is om haar eigen leven te leiden. Ze is nooit buiten Engeland geweest, maar vertrekt vastbesloten naar het piepkleine dorp in het Italiaanse Umbrië. In het slaperige dorpje vol familiegeheimen gaat Sofia aan de slag als serveerster in hotel Casa Felice. Ze leert daar de 18-jarige Amy kennen, een meisje wiens leven overhoop ligt sinds ze ontdekte dat haar vader niet haar biologische vader is. Sofia helpt Amy om haar leven weer op de rit te krijgen. Maar het is de interessante Levi die voor Sofia de grootste afleiding blijkt te zijn.