Recensie: De Sprookjessprokkelaar vertelt RECENSIE

Recensie: De Sprookjessprokkelaar vertelt – Paul van Loon & Laurentien van Oranje

Paul van Loon & Laurentien van Oranjes De Sprookjessprokkelaar vertelt is het tweede Efteling Sprookjessprokkelaar boek van deze twee schrijvers. In 2014 leidde de eerste samenwerking tot het boek De Sprookjessprokkelaar. Het thema van dat sprookjesboek was de rijke wereld van ‘fantasie’. In 2017 organiseerde De Efteling de Sprookjesschrijfwedstrijd der Lage Landen. Uit meer dan 2000 inzendingen koos de jury 14 verhalen en die verhalen dienden als bron voor de 7 verhalen die Paul van Loon en Laurentien van Oranje samen schreven. Uiteindelijk is het boek pas nu in 2019 klaar. Het thema nu is ‘de nabije toekomst’.

De sprookjes in dit spannende sprookjesboek spelen zich niet lang geleden in een land hier ver vandaan af, maar juist in de toekomst.
Het boek gaat over twee prinsessen die altijd ruziemaken, maar toch samen het land moeten regeren. Over een fee die de mensen probeert te beschermen tegen internettrollen. Over een meisje dat in een stad van steen en beton op zoek gaat naar het allerlaatste zaadje.

Het is een fantastisch sprookjesboek geworden. De uitvoering is prachtig verzorgd. Het is gedrukt op glad glossy papier, de titels met mooie sierletters gemaakt en met veel full colour illustraties van het grafische team van De Efteling, dus ook tot in de details ingevuld en rijk aan kleuren. Ik weet dat hele jonge kinderen simplistische illustraties het leukste vinden, maar mijn ervaring met voorlezen leert mij dat illustraties zoals hier in het boek De Sprookjessprokkelaar vertelt enorm tot de verbeelding spreken en veel meer impact hebben, op de wat oudere kinderen. En in de hele berg van simpele illustratievormen in kinderboeken springt dit soort illustraties er toch bovenuit en dat is in mijn optiek een groot pluspunt.

De 7 sprookjes van De Sprookjessprokkelaar vertelt zijn prachtig geschreven door Paul van Loon en Laurentien van Oranje en de thema’s zijn erg verrassend. Sprookjes spelen zich op de een of andere manier altijd af in het verleden, met ouderwetse leefomstandigheden. Deze sprookjes niet. Dit gaat over het leven in de nabije toekomst (dat was ook een voorwaarde voor de schrijfwedstrijd) en dus gaat het over social media; internet; computers, robotjes.

Eén sprookje gaat over een meisje in de stad. De stad van Beton, waar planten en bloemen niet meer bestaan en magische verschijnselen zijn. Een ander gaat over twee zussen die samen een land moeten besturen. De een is georganiseerd, de ander creatief en chaotisch. Dat gaat natuurlijk mis. Een volgend verhaal gaat over een boze keizer die erg vervelende Twitterberichten verstuurt. Een meisje in zijn land wordt daar het slachtoffer van en wil dat het stopt. Dat is heel actueel, want veel jongeren ervaren tegenwoordig stress door social media. Er is geen ‘goede fee’, maar een ‘internetfee’. Begrippen als bejaardentehuis worden omgezet naar termen als ‘Vergeethuis’: “ want alle mensen in het Vergeethuis zijn de weg kwijt, verdwaald in het verleden….”

Maar al dat ‘moderne’ is met fantasie verwerkt tot echte magische sprookjes en dat is zondermeer fantastisch gedaan. De schrijfstijlen van Paul van Loon en Laurentien van Oranje zijn mooi samengekomen. Ze hebben natuurlijk ieder de nodige ervaring. Beide schrijvers geven de deelnemers van de Efteling sprookjeswedstrijd krediet voor de inspiratie.

Paul van Loon is een van de bekendste kinderboekenschrijvers van Nederland, met een indrukwekkende lijst op zijn naam. Veel daarvan zijn ‘griezelboeken met humor’ zoals hij dat zelf noemt. Dolfje Weerwolfje en de Griezelbus zijn van hem.

Laurentien van Oranje (kort door de bocht, want deze auteur heeft een hele lijst aan namen) is prinses Laurentien. Zij zet zich al jaren in voor leesbevordering en tegen laaggeletterdheid. Haar werk heeft alles met welzijn en kind-ontwikkeling te maken. De tegenwoordige kinderen krijgen nu eenmaal al op hele jonge leeftijd te maken met social media en ook digitaal welzijn is voor haar een belangrijk thema. Ze heeft meerdere kinderboeken geschreven, waaronder Mr. Finney en de wereld op zijn kop.

Persoonlijk blijf ik vinden dat sprookjes juist ook leuk zijn voor volwassenen, vanwege de dubbele lagen erin. Jij als volwassene pikt dit los van het verhaal er wel uit, maar kinderen krijgen het spelenderwijs wel mee als je het voorleest of als ze zelf lezen.

Door heel het boek heen proef je de boodschap: verbinding! Verbinding tussen mensen. Mensen waarvan men vindt dat ze ‘anders’ zijn, zijn misschien helemaal niet zoveel anders, als je eens met ze praat. Verbinding tussen verleden en toekomst. Verbinding tussen regels en fantasie. De Sprookjessprokkelaar vertelt laat zien dat de moderne communicatiemiddelen niet slecht zijn, maar dat communiceren op die manieren gauw een verarming van je belevingswereld kan worden als je de creativiteit en de fantasie niet erin meeneemt. Fantasie is een fantastisch medium. Drie belangrijke woorden als startpunt: ‘Er was eens’ en verzin het maar….

De Sprookjessprokkelaar vertelt is een prachtig boek, mooi uitgevoerd en heeft hele goede verhalen. Dus zondermeer 5 hartjes. Een echte aanrader!

De Sprookjessprokkelaar vertelt...

1  2  3  4  5

Nieuwe sprookjes van Paul van Loon, Laurentien van Oranje en De Efteling

De sprookjes in dit spannende sprookjesboek spelen niet lang geleden, in een land hier ver vandaan, maar juist in de toekomst.

Over twee prinsessen die altijd ruziemaken, maar toch samen het land moeten regeren. Over een fee die de mensen probeert te beschermen tegen internettrollen. Over een meisje dat in een stad van steen en beton op zoek gaat naar het allerlaatste zaadje.

Paul van Loon, Laurentien van Oranje en de Efteling schreven samen zeven betoverende sprookjes voor jong en oud.

Met full colour illustraties van de Efteling.

De Efteling, al 65 jaar hoeder van het sprookje, organiseerde begin dit jaar de Sprookjesschrijfwedstrijd der Lage Landen. Uit ruim 2.800 inzendingen uit Nederland en Vlaanderen koos een vakjury veertien ideeën die voor de Efteling, Paul van Loon en Laurentien van Oranje een inspiratiebron waren voor deze verhalenbundel. Eerder maakten zij De Sprookjes-Sprokkelaar, over de rijke wereld van fantasie.