Recensie: Het is maar een scheiding RECENSIE

Recensie: Het is maar een scheiding – Marlies Slegers

In Het is maar een scheiding beschrijft Marlies Slegers de pijnlijke periode waarin zij en haar man na een gelukkig huwelijk uit elkaar gaan. Deze kinderboekenauteur schrijft daarmee haar eerste boek voor volwassenen. Dit gezin met drie kinderen gaat door een stormachtige periode wanneer de man des huizes besluit dat hij vrijheid wilt, niet meer gebonden wilt zijn en geen onderdeel meer wilt zijn van het gezin. Op een weinig tactvolle wijze verlaat hij zijn thuissituatie. De rest van het gezin, en met name zijn vrouw, gebroken achterlatend.

Het is maar een scheiding is een persoonlijk boek. Het gaat over een zoektocht naar hoe iemand te zijn zonder de ander. Over het beschermen van jezelf wanneer een ander dat niet meer doet en over kracht halen uit andere relaties dan het huwelijk. Op momenten is het gevoelig, reflectief en intens verdrietig. Op andere momenten lijkt het vooral te gaan over ‘het slachtoffer’ in deze strijd die uit elkaar gaan heet. Met name de momenten met kracht zijn sterk. Kracht is niet mogelijk zonder ‘zwakte’, maar op sommige momenten wil je de auteur wel door elkaar schudden. Karakter Frannie is daarom een welkome rol in dit boek. Zij zegt precies wat Slegers zelf nog niet in kan zien: pak de regie terug. Laat niet over jezelf heen lopen. Doorbreek dat verlangen naar iemand die dat niet kan bevredigen. Het is bewonderingswaardig dat Slegers zoveel aan haarzelf wil verbeteren. Dat ze wil groeien en leren. Als lezer gun je het haar al snel om er bovenop te komen, om zichzelf terug te vinden en om de kracht te hebben om ook voor haar eigen geluk te kiezen. Dat is knap geschreven, want de auteur laat zichzelf echt niet altijd van haar beste kant zien in het boek. De term midlifecrisis komt herhaaldelijk voorbij, maar als buitenstaander lijkt dat soms onvoldoende verklaring voor de ontstane situatie. Dat steekt. Dat wringt. Maar tegelijkertijd is dat een rake beschrijving van een vrouw die haar reis richting een scheiding nog moet maken.

Marlies Slegers heeft met Het is maar een scheiding een boek geschreven over een pijnlijke scheiding. Het gaat over een vrouw voor wie haar man een onbegrijpelijk stap maakt in het leven, waar zij duidelijk nog niet aan toe is. Een pijnlijk relaas, verdrietig en frustrerend. Door de pijn waar dit gezin doorheen gaat, maar ook door het gebrek aan zelfreflectie in de eerste fase van het uit elkaar gaan. Slegers is nog niet toe aan grenzen stellen, waardoor pijnlijke situaties alleen pijnlijker worden. Raak geschreven, maar het was mooi geweest als daar nog net wat meer aandacht aan besteed kon worden tegen het eind van het verhaal.

Het is maar een scheiding

1  2  3  4  5

Ze is schrijfster en heeft samen met haar man een fijn gezin.
    Wanneer hij haar na zevenentwintig jaar verlaat en de deur achter zich sluit, blijft Marlies verdoofd achter. Is dit nu de midlifecrisis?
    In de twee jaar die volgen, probeert ze grip op de situatie te krijgen door erover te schrijven en reizen te maken, vooral naar Bali. Ze zoekt antwoorden op vragen die ze niet had willen stellen en onderzoekt haar eigen rol. Gaandeweg verandert haar visie op relaties, scheiden en de midlifecrisis. In deze periode vindt ze vooral zichzelf en het geloof in de liefde en het leven terug.
    "Het is echt zo. What doesn't kill you, makes you stronger.'
    "Doe niet zo dramatisch.
    Het is maar een scheiding.'