Recensie: Bzzz RECENSIE

Recensie: Bzzz - Alexander Kirkwood Brown & Andreas Iversen

In Bzzz van Alexander Kirkwood Brown & Andreas Iversen volg je het verhaal van Mug 93 en zijn familie. Het leven van een mug is niet makkelijk, dat merk je al snel. Het zoeken van bloed zorgt ervoor dat veel muggen dood gaan. Maar dan bedenkt Mug 93 een plan om een bloedbank te overvallen om zo genoeg bloed te hebben voor de rest van hun leven! Maar hoe krijgen kleine muggen ooit een zak bloed mee naar binnen en hoe loopt het af wanneer ziekenhuismedewerkers de muggen ontdekken?

Bzzz is een enorm grappig verhaal over vreselijk vervelende diertjes. Het begint allereerst met een heel speelse lettertype wanneer het geluid van de muggen wordt weergegeven. Ook bevat het boek veel illustraties. Sommige zijn groot, maar er zijn ook kleinere illustraties en bij elk paginanummer vind je een bloedvlek. Bzzz is niet alleen grappig, maar ook informatief. Hiermee hebben Alexander Kirkwood Brown & Andreas Iversen ervoor gezorgd dat je als lezer toch een klein beetje sympathie gaat ontwikkelen voor muggen. Want alleen de vrouwtjesmuggen prikken en zij hebben bloed nodig om eitjes te leggen. Ook bevat het boek achterin nog een overzicht met feiten over muggen en feiten over de bloedbank. Wat ik erg prettig vind aan dit boek, is dat het is geschreven in de tegenwoordige tijd. Dit zal ook kinderen erg aanspreken. Ook is het geschreven vanuit de ik-vorm door Mug 93. Hierdoor ga je vanzelf meeleven met deze mug en zijn familie. Het boek heeft een aanbevolen leeftijd van 7 tot 11 jaar. Dit komt ook overeen met mijn menig van dit boek. Maar ik ben van mening dat ook jongere kinderen zullen genieten van Bzzz. Naast de grappige passages in dit boek, bevat Bzzz ook een aantal spannende delen. Zoals wanneer de muggen een manier proberen te vinden om in het ziekenhuis te komen zonder gezien te worden door de medewerkers.

Concluderend hebben Alexander Kirkwood Brown & Andreas Iversen met Bzzz een heel grappig verhaal gemaakt over diertjes waarover je nog maar weinig wist. Na het lezen van dit boek weet je meer over muggen en wie weet zul je ze dan wel laten leven.

Bzzz

1  2  3  4  5

Mug 93 woont samen met een zwerm muggen in een holle boomstam.