Recensie: Vegabijbel RECENSIE

Recensie: Vegabijbel – Isabel Boerdam

Schrijfster Isabel Boerdam kennen we al als 'De hippe vegetariër'. Deze website is het grootste Nederlandstalige platform voor vegetariërs. De Vegabijbel ziet Isabel Boerdam voorlopig als kroon op haar werk. Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. Het kan niet anders dan dat de Vegabijbel veel mensen zal inspireren tot het eten van geen of minder vlees.

Alle eerder verschenen bijbels, zo'n 15 stuks, en kennen een vaste opbouw. Ook Isabel Boerdam moest dus de hoofdstukken 'keukengerei' en 'how-to's' vullen. Dat was eigenlijk niet aan haar besteed want hoewel een wok en een oven heel handig zijn moet koken eigenlijk overal, dus ook met een campingsetje, mogelijk zijn. Bovendien is het hele boek een 'how-to' vegetarisch koken.

Na de inleiding en de how-to's, die toch heel goed zijn ingevuld door Isabel Boerdam wordt een behoorlijk gedeelte gewijd aan basisrecepten. Dat zijn in dit geval recepten van dingen die je ook kant-en-klaar in de winkel zou kunnen kopen. Dat mag óók van de schrijfster, maar wat is er leuker en lekkerder dan zelf tzatziki, currypasta, tomatensaus, chutney, bouillon of één van de andere 50 basisrecepten maken.

Daarna volgen zeker 10 hoofdstukken met meer dan 150 recepten: soepen, stamppotten, curry's, quiches en pasta's zijn er een kleine greep uit. Eigenlijk zit je met de Vegabijbel nooit meer verlegen om een vegetarisch recept. Van gezonde salades tot heerlijke Bourgondische feestgerechten. Vaak vergeet je dat het vegetarisch is. Daar helpen zeker ook de heerlijke foto's van Saskia Lelieveld bij.

Hoewel de Biet Bourguignon hoog op mijn verlanglijstje stond én staat maakte ik eerst een Indiase korma met 'kipstukjes' en snijbonen uit het hoofdstuk Curry's en stoofschotels. Nog steeds vreemd dat vegetarische vleesvervangers een 'vleesnaam', zoals kip hebben, vind ik. Logisch dat ze in dit boek wel zo genoemd worden want zo liggen ze immers ook in de schappen van de supermarkt. Het was bovendien erg lekker.

Ook maakte ik een stamppot met doperwten en cherrytomaten. Dat was echt een topper die we hier zeker vaker gaan maken. Behalve de doperwten en de cherrytomaten zijn in dit gerecht de feta en de rucola een echte meerwaarde.De Vegabijbel is een heerlijk boek. Er is geen enkel excuus meer om niet zo nu en dan vegetarisch te koken. Isabel Boerdam is al sinds haar negende vegetariër maar met deze bijbel hoopt ze de rest van Nederland in ieder geval drie keer per week een vlees- of visloze maaltijd te laten bereiden. Behalve voor de dieren is het immers ook goed voor het milieu.

Recensie: Vegabijbel – Isabel Boerdam

Vegabijbel

1  2  3  4  5

VEGABIJBEL IS DÉ INSPIRATIEBRON VOOR ALLE VEGA-LIEFHEBBERS

Met meer dan 150 recepten laat Isabel Boerdam in Vegabijbel de oneindige mogelijkheden van de vegetarische keuken zien. Aan de hand van heldere instructies en stap-voor-stapfotografie leer je alles over het maken van de lekkerste vegetarische gerechten. Van goede basisrecepten als groentespread, currypasta en gemarineerde tempé tot feestelijke creaties als plaattaart met aardpeer, kokosrijst met zoete aardappel en portobellopizza. Maak eens biet bourguignon, de vegetarische variant van de bekende Franse vleesstoof, probeer de vegetarische paella met venkel of ga voor de wortel-walnootburger met ras el hanout. Vegabijbel is voor zowel de beginnende als de gevorderde kok een verrassend en leerzaam vegetarisch naslagwerk.