Recensie: Mijn hond en ik RECENSIE

Recensie: Mijn hond en ik – Chris Dusauchoit.

Een correcte opvoeding van je hond begint bij een goed begrip van hoe hij of zij in elkaar zit. Mijn hond en ik gaat over hoe honden ons als mens inschatten en wat ze van ons verwachten, wat honden wel en niet kunnen voelen en wat ze kunnen denken. Ook komt aan bod: de oorsprong van de hond, zijn levensfases en de principes van een goeie training. Opgroeien met een hond is een voorrecht. Het is mogelijk dat er een unieke vriendschap tussen hond en kind ontstaat. Maar het boek zegt niet: ''Ga er gauw een kopen!” Wel: ''Denk er goed over na.

Chris Dusauchoit is een Vlaamse radio- en televisiepresentator met een grote liefde voor dieren en natuur. Hij is een fervente hondenkenner en -liefhebber en deelt in dit boek op een heel toegankelijke manier zijn kennis met de doelgroep van jonge kinderen. Toch past Mijn hond en ik qua kleurgebruik en grafisch ontwerp meer bij de wat oudere lezer, dan bij het jonge kind. De kleuren en grafische printjes zijn hip en modern, maar niet fel of afwisselend, net niet pakkend en niet uitdagend genoeg voor de jonge lezer.

De lay-out van de binnenkant van Mijn hond en ik is rommelig voor het oog. Iedere pagina bevat verschillende verhaaltjes, verspreid over de bladzijdes. Het maakt niet uit in welke volgorde ze gelezen moeten worden, maar het is voor de lezer toch een lastige afweging welke er als eerst gelezen moet worden. De normale leeswijze, als in van linksboven naar rechtsonder lezen, is in Mijn hond en ik niet terug te vinden.

De afbeeldingen die de tekst van Mijn hond en ik zo veel mogelijk proberen te ondersteunen, bevatten stuk voor stuk hetzelfde filter. Door dit ietwat korrelige effect passen alle afbeeldingen netjes bij elkaar. De afbeeldingen zijn informatief, lief, spannend en afwisselend. Wel wordt de indruk gewekt dat de foto’s niet (allemaal) door Dusauchoit zelf zijn getrokken – zoals het zo mooi in het Vlaams genoemd wordt. Dit is een klein detail en slechts een aanname, omdat er geen bewijs in de vorm van copyrights of vermelding van de fotograaf te vinden is.

Dusauchoit heeft veel energie gestoken in nazoekwerk over de hond. Alle informatie heeft hij gebundeld in in totaal twaalf hoofdstukken. De hoofdstukken bevatten onderwerpen van ‘Hoe praat een hond?’, ‘Van wolf naar chihuahua’ tot ‘Hoe voelt het om hond te zijn?’. De onderwerpen zijn veelzijdig en geven een duidelijke basis over waar een toekomstige hondeneigenaar aan moet denken vooraleer er een hond aangeschaft wordt. Toch kon de volgorde waarin de hoofdstukken elkaar opvolgen logischer. Zo leert de lezer op bladzijde één al hoe hij of zij een ijsje kan maken voor de hond. Deze tip wordt veel te vroeg gegeven, omdat er eerst nog kennis moet worden gemaakt met de inhoud van het boek en met honden als hoofdonderwerp. De doelgroep van Mijn hond en ik is namelijk ook mensen zónder hond. De lezer struikelt dus over de tip om een ijsje te maken op de eerste bladzijde, omdat het boek nog maar net opengeslagen is en de lezer bovendien ook nog moet wennen aan de rommelige lay-out…

Toch heeft Dusauchoit zijn creativiteit en originaliteit laten doorschemeren. Hoewel je zou verwachten dat er bijvoorbeeld een hoofdstuk is over verschillende soorten honden(rassen), heeft Dusauchoit ervoor gekozen om dit anders aan te pakken. Dusauchoit heeft ieder hoofdstuk een originele titel gegeven én heeft verschillende hondenrassen een rol gegeven als “ambassadeur” van de hoofdstukken. Ieder hoofdstuk begint met een grote afbeelding van een hondenras, passend bij de inhoud van het hoofdstuk. Daarnaast wordt op de titelpagina van de hoofdstukken informatie gegeven over dit ras. Dit is een originele keuze van Dusauchoit.

Kortom: Mijn hond en ik heeft een mooi kleurenpalet, zowel qua inhoud als qua lay-out. Hoewel de indeling even wennen en wellicht hier en daar onlogisch is, is Dusauchoit erin geslaagd om de lezer handvatten te geven waar hij of zij aan moet denken als de wens er is om een hond aan te schaffen.

Recensie: Mijn hond en ik – Chris Dusauchoit

Mijn hond en ik

1  2  3  4  5

Een correcte opvoeding van je hond begint bij een goed begrip van hoe hij in elkaar zit. Dit boek helpt kinderen in toegankelijke taal begrijpen hoe honden de wereld ruiken, zien en horen en hoe ze met ons en elkaar praten. Het leert hen hoe honden ons inschatten en wat ze van ons verwachten, wat honden wel en niet kunnen voelen en wat ze kunnen denken. Kinderen krijgen ook inzicht in de oorsprong van de hond, zijn levensfases en de principes van een goeie training.
    Opgroeien met een hond is een voorrecht. Dit boek viert de unieke vriendschap tussen hond en kind. Maar het zegt niet: ''ga er gauw een kopen', wel: ''denk er goed over na'.