Recensie: Niet te stoppen RECENSIE

Recensie: Niet te stoppen – Angie Thomas

In het boek Niet te stoppen van Angie Thomas volg je de 16-jarige Bri. Haar grootste droom is om bekend te worden met rappen. Ze heeft echter wat waar te maken, want haar overleden vader was een echte raplegende. Maar het lot werkt haar tegen als haar moeder ontslagen wordt, vanaf nu wordt het een kwestie van overleven. Dit is het moment dat ze het echt moet gaan maken en Bri doet alles wat ze kan, misschien wel iets te veel.

Wat een fantastisch boek was dit! Angie Thomas weet ontzettend goed een zwart personage neer te zetten met de problemen die daarbij horen. Ze zit op een school met grotendeels blanke mensen en woont in een achterbuurt. Thomas laat ons zien hoe het is om zo te moeten leven en dat is heel erg verrijkend. Je kan je als blank persoon deze discriminatie bijna niet voorstellen, maar het komt toch echt voor en daarom vind ik het heel erg belangrijk dat iedereen dit boek leest. Als lezer kan je niet anders dan hopen dat Brianna het gaat maken in de rapwereld en krijgt waar ze zo hard voor heeft gewerkt en dat heeft ze ook verdiend.

Hoewel Niet te stoppen vooral draait om Bri die het wil maken in de rapwereld, zorgt Angie Thomas ervoor dat er geen thema onbesproken blijft. Ze zet de thuissituatie van Bri sterk neer, zodat je een volledig beeld krijgt van haar. Zo lees je dat moeder Jay wordt ontslagen en haar pas afgestudeerde broer Trey terug naar huis komt om in een pizzeria te werken. Maar de situatie blijft zwaar: de verwarming doet het vaak niet omdat de rekening niet is betaald, de elektriciteit valt uit en ze moeten zelfs aankloppen bij de voedselbank. Ik vind het erg goed dat deze heftige thema’s voortaan worden besproken in Young Adult boeken, want ook dit is belangrijk om over te lezen. Dit boek zou een heel goed boek zijn om op scholen te lezen, door deze belangrijke onderwerpen.

Het grootste pluspunt van dit boek zijn de raps. Deze zijn door Angie Thomas zelf geschreven en zijn zeer inspirerend. Er zitten belangrijke boodschappen in verwerkt met inspirerende teksten. Wat ik erg belangrijk vond, was dat Bri’s persoonlijkheid er ook in verwerkt was en niet dat het een algemene rap bleef en dat is Angie Thomas zeker gelukt, want je wist meteen dat het personage Brianna deze raps geschreven zou kunnen hebben. Hierbij laat Angie Thomas weer zien hoe goed ze kan schrijven en zich kan inleven in haar personages.

Angie Thomas is de schrijfster waarvan je iets wilt lezen als je meer te weten wilt komen over het thema: ‘Black lives matter’. Thomas weet waar ze het over heeft en weet het op een aangrijpende manier op papier te zetten. Ook de raps zijn een fantastische toevoeging aan het verhaal en dragen zeker hun steentje bij. Ik raad je zeker aan Niet te stoppen te lezen. Hou je vast voor een verhaal waar je dagen nadat je het uit hebt nog steeds aan denkt!

Niet te stoppen

1  2  3  4  5

Bri is zestien en wil een van de grootste rappers ter wereld worden. En ze heeft wat te bewijzen, aangezien haar overleden vader een echte raplegende is. Maar dan wordt Bri's moeder ontslagen en wordt overleven haar prioriteit. Bri uit al haar frustraties in haar raps. Het is nu geen kwestie meer van willen: ze moét het maken!