Recensie: Mo en Tijger gaan op reis RECENSIE

Recensie: Mo en Tijger gaan op reis – Elisabeth Mollema

In Mo en Tijger gaan op reis van Elisabeth Mollema lees je het spannende avontuur van Mo die op reis gaat naar opa. Samen met zijn hond Tijger, zijn broertje Sem en zijn ouders. Maar de reis dreigt helemaal te mislukken wanneer ze autopech krijgen. Hoe komen ze dan ooit nog op tijd bij opa?

Mo en Tijger gaan op reis is een boek dat begint op AVI-niveau E3 en oploopt naar niveau M5. Hierdoor kunnen kinderen meegroeien met dit boek en worden zij uitgedaagd om op een hoger niveau te gaan lezen dan wanneer ze aan dit boek beginnen. Mo en Tijger gaan op reis bevat erg mooie illustraties. Sommige zijn klein, maar sommige zijn over twee pagina’s en deze zijn allemaal in full-colour. Ze geven de tekst extra kracht en zijn erg gedetailleerd. Wat ik erg mooi vind aan Mo en Tijger gaan op reis is dat Elisabeth Mollema ervoor heeft gekozen om een multicultureel gezin te gebruiken in dit boek. De moeder is donker en de vader is blank. Hierdoor kunnen kinderen uit een multicultureel gezin zich goed herkennen in de hoofdpersonen. Daarnaast is Sem een wat vervelend broertje van Mo, wat ook herkenbaar zal zijn voor veel kinderen. Wat ik een heel sterke passage vind in Mo en Tijger gaan op reis, is in het begin van dit boek wanneer Mo aan het wachten is totdat iedereen klaar is om op reis te gaan. Dit duurt erg lang en ook kinderen zullen dit wachten als lang ervaren, wat het boek erg herkenbaar maakt. Ook het feit dat het boek is geschreven in de tegenwoordige tijd vind ik erg sterk. Zo lijkt het boek zich voor je ogen af te spelen.

Wat ik jammer vind aan dit boek, is dat er op pagina 80 en 81 een garage te zien is, waarop een poster staat afgebeeld met een vrouw in een onderbroek. Het is wel een discrete afbeelding, maar ik vond het alsnog apart om zoiets in een kinderboek terug te zien.

Concluderend heeft Elisabeth Mollema met Mo en Tijger gaan op reis een spannend, herkenbaar verhaal gemaakt voor kinderen die tijdens het lezen van dit boek hun AVI-niveau ontwikkelen.

Mo en Tijger gaan op reis

1  2  3  4  5

Mo en Tijger gaan met papa, mama en Mo's broertje Sem op reis naar het huis van opa in de duinen! Maar voordat ze kunnen vertrekken moet er nog van alles worden geregeld: de koffers moeten worden gepakt, papa moet broodjes halen en Tijger moet worden uitgelaten. Als ze dan eindelijk met zijn allen onderweg zijn met de oude bus die papa heeft opgeknapt, horen ze opeens 'Boem!' en komt de bus met een klap tot stilstand... Zouden ze nog wel op tijd bij opa aankomen?

• Zo zouden dieren uit Disneyfilms eruit zien als ze mens waren

• Waar is de cast van Teen Wolf nu

• Netflix verfilmt kinderboek 'Sulwe' van Lupita Nyong'o