Recensie: Het oude Rome RECENSIE

Recensie: Het oude Rome – Jonathan W. Stokes

Het oude Rome is het eerste deel van de serie Handboek voor historiehoppers van Jonathan W. Stokes. Dit is een boek uit de toekomst, dat op de een of andere manier voor een pizzeria is beland waardoor jij dit boek nu kunt lezen. Je leert hoe je kunt afreizen naar het oude Rome en welke bezienswaardigheden je daar kunt gaan bekijken. Ook krijg je extra tips over het eten en drinken, kleding en waar je kunt overnachten.

Het oude Rome begint gelijk al heel grappig wanneer je leest hoe dit boek in jouw handen is beland. Het is namelijk helemaal niet de bedoeling dat je dit boek leest, wat maakt dat kinderen gemotiveerder zijn om dit boek juist wél te lezen. Het boek bevat mooie kleine details zoals kaders bij een nieuw hoofdstuk en daarnaast zijn er veel illustraties. Sommige zijn klein, maar sommige zijn over de breedte van twee pagina’s en geven een mooi beeld van de tijd van het oude Rome. Ook de extra landkaarten die zijn opgenomen in Het oude Rome zorgen ervoor dat extra duidelijk is waar het verhaal zich afspeelt en waar je naartoe kunt afreizen. Sommige woorden in het boek zijn wat moeilijk, deze woorden bevatten dan een extra voetnoot. Hierin staat extra uitleg wat het boek erg begrijpelijk maakt voor kinderen. Zoals eerder gezegd, het is een echt handboek. Je leert alles over deze tijd en wat je moet doen wanneer je bijvoorbeeld barbaren tegenkomt, of wanneer je in het Colosseum belandt. Op deze manier leer je ongemerkt heel veel over de geschiedenis die zich in Rome heeft afgespeeld. Hiermee heeft Jonathan W. Stokes laten zien dat geschiedenis niet saai en stoffig is, wanneer je dit op de juiste manier aanbiedt. Ik weet zeker dat veel kinderen van dit boek zullen smullen! De aanbevolen leeftijd is 10 - 12 jaar. Ik denk dat ook oudere kinderen nog veel zullen leren tijdens het lezen van dit boek.

Concluderend heeft Jonathan W. Stokes met Het oude Rome een prachtig boek gemaakt voor alle kinderen die geschiedenis eens op een andere manier willen lezen. Waar het in andere boeken nog weleens saai en stoffig is, is in dit boek een heel hippe manier gevonden om de geschiedenis over te brengen, namelijk vanuit de toekomst!

Handboek voor historiehoppers 1 - HET OUDE ROME

1  2  3  4  5

Het oude Rome is een supergrappige gids in de verhalende non-fictieserie Handboek voor historiehoppers van Jonathan W. Stokes, met illustraties van David Sossella. Vol toffe infographics, handige feiten en slimme tips, geschikt voor nieuwsgierige lezers van 9 jaar en ouder.

Wil je een bijzondere vakantie beleven? Ga naar het oude Rome. Boordevol authentieke ervaringen, cultuur én barbaren. Plan een smaakvol uitje naar de onthoofding van Cicero, of boek een weekendje Pompeii en geniet van verwarmende lavastromen rond je appartement. Avontuur gegarandeerd. Vergroot je kennis én overlevingskansen, en neem deze gids vol restaurantrecensies, overnachtingstips en andere do's-and-don'ts mee.