Recensie: Het kleine grote frustratieboek RECENSIE

Recensie: Het kleine grote frustratieboek – Guusje Slagter

De winkels liggen ondertussen vol met allerlei boekjes waarin wij ons lekker uit kunnen leven. Denk bijvoorbeeld aan kleurboeken voor volwassenen, Wreck this journal en How to be an explorer of the world. Een boek is niet meer alleen om te lezen, nee we kunnen erin kleuren, scheuren, kliederen en krabbelen. Ook het onderwerp ‘geluk’ is intens populair. We willen allemaal dat Japanse of Scandinavische geluk najagen en tal van boeken leggen ons uit hoe we dat moeten doen. Maar moeten we maar altijd gelukkig (willen) zijn? Guusje Slagter weet deze twee hypes perfect samen te voegen en Ta-daa: Zie hier Het kleine grote frustratieboek. “Voor al die momenten dat je even niet zo gelukkig bent. Het mag!”

Guusje Slagter heeft al eerder twee doe-boeken op de markt gebracht, namelijk het boek Dit ben ik en het boek De kleine wereldverbeteraar. Ook met deze derde publicatie doet ze weer precies waar ze goed in is. Ze prikkelt je brein én je creativiteit. Geluk is volgens Guusje verwarrend en magisch. Maar geluk is ook niet altijd aanwezig en dat hoeft ook niet. Wanneer geluk er dan wel is, is het prachtig.

Het boek start met een inleiding en een soort grappig intro over het praktische verhaal van geluk. Vervolgens lezen we de welbekende algemene voorwaarden, die vooral heerlijk spottend zijn maar soms een diepere boodschap hebben. En dan… kan het niet-gelukkig zijn beginnen. Om een beeld te krijgen van wat je allemaal te wachten staat, hier een paar voorbeelden van activiteiten in dit boek. Denk aan het schrijven van een anti-bucketlist, het ontwerpen van jouw eigen pizza en boter kaas en eieren verliezen. Mijn favoriet is toch wel de ‘domme vragen bestaan wel’-pagina.

Het kleine grote frustratieboek is lekker vlot geschreven. Teksten zijn kort maar krachtig en worden afgewisseld met simpele, maar pakkende, tekeningen. Het boek is herkenbaar, origineel en ook inspirerend. Mooi is hoe Guusje Slagter ook in dit boek weer die fijne balans tussen luchtig en diepzinnig weet te pakken. Ze spot een beetje met de hele hype van altijd maar gelukkig moeten zijn en daarover te moeten posten naar anderen (#blessed #goodlife etc.), maar zet je daarmee wel aan het denken. Want als we altijd maar op zoek zijn naar meer en beter, naar geluk… staan we dan ooit wel eens even stil om gelukkig te zijn. Guusje Slagter schrijft dit boek dan ook voor doodnormale mensen zoals jij en ik, die af en toe eens lekker even niet-gelukkig willen zijn of doen.

En wat is nu het allermooiste van Het kleine grote frustratieboek? Wanneer je wild en intens bezig bent in dit boekje, wanneer je losgaat met scharen, kleurpotloden en een flinke dosis creativiteit en je heerlijk kan afreageren… wie weet, voel je je zomaar ineens een stuk gelukkiger!

Het kleine grote frustratieboek

1  2  3  4  5

Er zijn boeken over Japans geluk, Zweeds geluk, Deens geluk, Frysk geluk - en er zijn er vast nog een heleboel die we vergeten zijn. En niet alleen in de boekhandel, maar ook op sociale media worden we ermee doodgegooid: #blessed, #goodlife, #dankbaar, #happiness. Geluk is het hoogst haalbare.

Maar mogen we dan nooit eens een dagje lekker gefrustreerd zijn? Even kwaad zijn omdat iets gewoon niet gaat zoals jij wil? Zeker wel.

In Het grote kleine frustratieboek vind je opdrachten, illustraties en nog veel meer om je frustratie kwijt te kunnen.