Recensie: Een onbekend leven RECENSIE

Recensie: Een onbekend leven – Susie Steiner

Een onbekend leven is het vervolg op Na 72 uur van Susie Steiner. Als je het eerste deel niet gelezen hebt, heb je in het begin soms wat vragen over de personages, maar uiteindelijk krijg je alle informatie die je nodig hebt om het verhaal goed te kunnen volgen. Je kunt dit boek dus prima lezen als je het vorige deel niet gelezen hebt.

In Een onbekend leven lezen we hoe Jon-Oliver aan het eind van zijn leven komt. Het laatste wat hij gezegd heeft voor hij stierf is: “Saskia”. Brigadier Manon Bradshaw, bekend van het vorige boek, werkt op dat moment aan cold cases vanwege een zwangerschap. Ondanks dat het niet meer haar werkzaamheden zijn, raakt ze toch geïnteresseerd in het moordonderzoek. De man is namelijk dichtbij het politiebureau doodgebloed. Ze mag zich echter niet meer met het onderzoek bemoeien als blijkt dat ze zowel het slachtoffer als de verdachte persoonlijk kent. Manon gaat op onderzoek uit, zal ze er achter komen wie hier verantwoordelijk voor is? En wie is die Saskia?

In het begin moest ik even wennen aan de schrijfstijl van Susie Steiner. Ze schrijft heel uitgebreid en geeft daarbij heel veel details weer. Dit maakt de personages levendig, maar zorgt er ook voor dat je het gevoel hebt dat het wat langdradig is. Naarmate je verder in het verhaal komt, ga je deze schrijfstijl steeds meer waarderen. Je krijgt namelijk een goed beeld bij de situatie en kunt je daardoor makkelijk inleven.

Omdat het een onderdeel is van een serie, had ik in het begin wat vragen over de hoofdpersonen. Hierdoor heb ik wat informatie gezocht over het vorige boek, zodat ik me kon focussen op het verhaal en niet meer zo bezig was met de geschiedenis. In het begin was bijvoorbeeld de gezinssituatie van Manon niet zo duidelijk. Dit was geen onderdeel van het verhaal, maar zorgde wel voor wat afleiding. Later in het verhaal krijg je een terugblik naar een half jaar eerder en dan wordt alles duidelijk.

Een onbekend leven is een leuk boek om te lezen. Het is een spannend verhaal, dat op een prettige manier geschreven is. Je krijgt veel informatie van de personen uit het verhaal. Elk hoofdstuk is namelijk een ander persoon. Hierdoor krijg je inzicht in alle personen en krijg je een geheel beeld van de situatie en het verloop van de gebeurtenissen. Soms moet je even doorlezen voordat je duidelijk hebt wie de personen zijn en wat ze toevoegen aan het verhaal. Aan het eind vallen alle puzzelstukjes op zijn plek. Er zitten wat verrassingseffecten in het verhaal wat het even spannend maakt, maar het verhaal had nog wat spannender mogen zijn.

Dit heeft er voor gezorgd dat het verhaal 3 hartjes krijgt. Jammer! Naar mijn idee zat er zeker meer potentie in het verhaal. Wie weet dat een vervolg hierop spannender gemaakt wordt.

Een onbekend leven is een tweede deel van rechercheur Manon. Vanwege de schrijfstijl van Susie Steiner kijk ik uit naar een volgend deel. Maar zal er ook een vervolg komen?

Een onbekend leven

1  2  3  4  5

Een jongeman bloedt op straat dood, slechts enkele meters verwijderd van een politiebureau. Een toevallige passant probeert hem nog te helpen, maar net voor de man sterft noemt hij de naam van een vrouw: "Saskia'. Brigadier Manon Bradshaw werkt sinds de geboorte van haar jongste kind eigenlijk alleen nog maar aan cold cases, maar een moord zo vlak naast haar werkplek wekt haar interesse. De man blijkt een bekende, steenrijke bankier te zijn, en hij heeft directere banden met Manon dan ze door heeft. De eerste aanwijzingen in de zaak leiden zelfs allemaal naar haar gezin toe, en tot haar verbazing zal ze zich moeten verdedigen tegen de verdenkingen van haar collega's. Manon gaat op onderzoek uit, maar kan dat wel als de verdachten zo dicht bij haar staan?