Recensie: Baby in een droomritme RECENSIE

Recensie: Baby in een droomritme – Stephanie Molenaar

Baby in een droomritme is boek met alle up-to-date informatie over slapen en alles wat dit kan verstoren. De eerste versie dateert uit 2009 en inmiddels is het boek alweer toe aan zijn vijftiende, geheel herziene, druk. Eigenlijk zegt dit al veel over de populariteit van dit boek en hoe goed de methode werkt.

Schrijfster Stephanie Molenaar heeft dit boek geschreven omdat ze bij haar eerste kind ondervond hoe weinig informatie er was over slapen, slaapproblemen en vooral oorzaken en oplossingen hiervoor. Dit is merkbaar in de begripvolle toon waarmee dit boek geschreven is. Dit maakt het boek erg toegankelijk en maakt dat je meer openstaat voor de adviezen die gegeven worden. Alle informatie is zeer duidelijk en begrijpelijk beschreven en overzichtelijk in hoofdstukken verdeeld. Ook fijn is dat aan het einde van elk hoofdstuk een samenvatting staat waardoor je de high lights nog een keer kunt herhalen en daardoor beter onthouden. Aan het einde van het boek vind je een droomritme plan aangepast per leefstijdsfase waarin je baby zit. Heel praktisch en voorzien van ervaringsverhalen van cliënten van Stephanie Molenaar.

Baby in een droomritme heeft een aantrekkelijke vormgeving met zachte kleuren en een aangenaam lettertype. Waar nodig zijn overzichtelijke grafieken en tabellen te vinden maar niet te veel waardoor het geheel zeer leesbaar blijft. De informatie is goed onderbouwd en er is ook aandacht voor andere methoden zodat je duidelijk weet wat de verschillen zijn en dus kunt kiezen welke methode het beste bij je past. Het grote pluspunt van deze methode is dat je als ouder heel erg in je kracht wordt gezet. De zeer herkenbare onzekerheid wordt benoemd maar ook het moeder (of vader) instinct wordt erkend. Meerdere keren wordt benoemd dat jij je kind het beste kent en dat als jij denkt dat er iets mis is je de grootste zeurkous mag zijn die er is. Hierdoor voel je je meteen gerust gesteld en heb je meer vertrouwen in het slagen van deze methode.

Mijn dochter is inmiddels al te oud voor deze methode maar in grote lijnen blijk ik deze methode wel toegepast te hebben. En los van de momenten dat er echt iets aan de hand was zoals tandjes krijgen slaapt ze goed. Nummer twee is inmiddels onderweg en ik ga zeker de tips uit de boek toepassen.

Wat mij betreft is Baby in een droomritme een echte aanrader voor elke (aanstaande) ouder. Niet alleen door de methode die veel mensen zal aanspreken maar ook door de fijne manier waarop dit in dit boek is uitgewerkt door Stephanie Molenaar.

Baby in een droomritme

1  2  3  4  5

Slaapt je baby hazenslaapjes? Wil hij maar niet doorslapen of is hij een vroege vogel? Is je baby onrustig?
    Met het Droomplan in dit boek geef je je baby op een lieve manier, zonder traantjes, een droomritme. Het gaat uit van baby's natuurlijke ritmes en leeftijd, zodat je op het juiste moment en op een manier die past bij jullie aan het slapen kunt werken.
    Het Droomplan is inmiddels een decennium oud en gestoeld op zowel theorie als praktijk, waardoor veel zorgverleners én ouders deze aanpak en dit boek aanbevelen. In dit boek ook uitgebreide informatie over de oorzaken van onrust bij baby's, zodat je de werkelijke stoorzender kunt ontmaskeren. Hoe baby's slapen en welke ontwikkelingen daarbij belangrijk zijn, geeft inzicht in wat je kunt verwachten en hoe je hierop kunt inspelen. De vele voorbeeldritmes, persoonlijke ervaringen van moeders en praktische tips maken dit een toegankelijk en vlot handboek waarmee je direct aan de slag kunt gaan.
    Alles over:
    • Slaap en hoe je hier meer van krijgt;
    • Het krijgen van een ritme, passende bij je baby's leeftijd;