Recensie: De val van Gondolin RECENSIE

Recensie: De val van Gondolin – J.R.R. Tolkien

J.R.R. Tolkiens De val van Gondolin, bezorgd door Christopher Tolkien, is het werk van J.R.R. Tolkien, dat Christopher Tolkien heeft uitgegeven. Naar eigen zeggen is dit het laatste boek dat hij zal publiceren.

De val van Gondolin volgt de ultieme krachtmeting tussen 'de bron van alle kwaad' Morgoth en de zeegod Ulmo. Morgoth probeert de verborgen stad Gondolin te vinden en te vernietigen, terwijl Ulmo de Noldor verdedigt, de Elfenclan die Gondolin ooit bouwde, maar er al tijden niet meer woont. De lezer volgt een van de Noldor, Tuor, die een avontuurlijke en gevaarlijke queeste onderneemt om Gondolin te vinden. Wanneer hij eindelijk aankomt in Gondolin, wordt hij een belangrijk man en krijgt hij een zoon: Eärendil, een belangrijk figuur in De Silmarillion en In de ban van de ring. Maar Morgoth valt aan met Balrogs, draken en orks, en de stad lijkt ten onder te gaan…

Het verhaal speelt zich af in een periode lang voordat Frodo of zelfs Bilbo geboren waren. Gondolin is een fictieve stad uit de Silmarillion van J.R.R. Tolkien. Het was een stad in het land Beleriand waar de Hoog-Elfse cultuur werd bewaard in de tijd dat het ‘Kwaad’ Morgoth (de voorganger van Sauron) vrijwel heel Beleriand overheerste. De Noldor elf Turgon was er koning. Het bestaan van de stad en natuurlijk de locatie werd echter angstvallig geheim gehouden voor iedereen, ook andere elfen. Hierdoor wist zelfs Morgoth niet waar de stad lag.  Na drie eeuwen werd Gondolin verraden door Maeglin, een neef van Turgon. Hij was verliefd op Turgons dochter Idril Celebrindal . Maar zij wilde niets van hem weten. Maeglin ging weg uit Gondolin en werd door Morgoth gevangengenomen. Onder druk en als wraak verraadde hij de plaats van de stad, die altijd verborgen was gebleven. De strijd om de stad volgde….

Het blijft een feest om jezelf als lezer onder te dompelen in de wereld van Midden-Aarde en de legenden en avonturen van elfen, goden, mensen en andere wezens. Als ik boeken van Tolkien lees, ben ik weg uit de realiteit! De uitvoering van het boek is weer net zo mooi als de vorige boeken, met prachtige full colour illustraties door Alan Lee. De schrijfstijl van J.R.R. Tolkien is en blijft uniek. Voor sommigen wat moeilijk, maar bedenk dan dat dit een 20ste eeuwse schrijver is en een hoogleraar Engelse literatuur. Dit is duidelijk terug te lezen in zijn werk. Als je je voor het eerst echt gaat verdiepen in heel J.R.R. Tolkiens werk, dan heb je bijna een notitieblok nodig om de chronologische volgorde en de stambomen in de gaten te blijven houden, maar tegenwoordig is internet ook heel behulpzaam. Leve de 21ste eeuw.

Tolkien las als jonge man graag de Scandinavische mythen en legenden en hij raakte geheel onder de indruk van de Finse epos Kalevala, oftewel ‘Het land van de Helden’. Wat Tolkien aansprak, zegt hij zelf, is de impact die mythen en legenden op volkeren hebben. De sage Kalevala vormde voor Tolkien de eerste aanzet tot het zelf schrijven van verhalen die veel op mythen en legenden gingen lijken. Het eerste boek dat hij echt uitgaf was “De Hobbit”; bedoelt als verhaal voor zijn kinderen.  Tolkien was ondertussen bezig met het scheppen van een hele eigen wereld: Arda en het continent Midden-Aarde. Hij schreef en verzon een geheel van verhalen, gedichten, fictieve geschiedenissen, verzonnen talen en literaire essays over deze wereld en is daar ruim 15 jaar mee bezig geweest. Uit deze werken heeft hij uiteindelijk de trilogie “The Lord of the Ring” (“In de ban van de Ring”)  gehaald. Met “De Hobbit” en “The Lord of the Ring” werd Tolkien ook nog eens de schepper van een heel nieuw literair genre: high fantasy.

Al die verhalen hebben ook een link met elkaar, dus bepaalde personen komen geregeld terug. De diverse stambomen worden ook helemaal gevolgd en de persoonlijke geschiedenissen worden helemaal uitgewerkt. Die nauwgezetheid zorgt ervoor dat het bijna echt lijkt wat Tolkien schrijft en in mijn optiek is dat fascinerend. De personages in al zijn boeken moeten hard werken voor vrede, rust en geluk.  Ook de personages in De val van Gondolin. Sommige mensen zeggen dat Tolkien vrouwelijke personages niet echt goed naar voren liet komen, en dat is ook wel zo in De Hobbit en in The Lord of the Ring (nu even niet aan de films denken, want die zijn aangepast), maar als je meer van Tolkien leest, dan merk je dat hij juist hele sterke vrouwelijke personages heeft, die vaak een sleutelrol spelen in het verloop van de geschiedenis van Midden-Aarde. Aangezien mythen en legenden vaak tragisch eindigen, heeft dat zeker invloed gehad op Tolkiens eigen verhalen, die ook vaak tragisch eindigen. Maar als je verder leest en meegaat in de wereld van Tolkien, dan merk je dat er altijd toch weer iets goeds uit komt. Heftige vriendschappen, stevige verbindingen, grote liefdes.

Tolkien had 4 kinderen, maar zijn zoon Christopher is altijd het meest betrokken geweest bij zijn vaders werk en heeft dit dan ook overgenomen en in beheer na diens dood. Christopher publiceerde (met hulp van Guy Gavriel Kay) in 1977 wat ongepubliceerd materiaal onder de titel “De Silmarillion”. Zijn vader had in 1937 geprobeerd een collectie 'Silmarillion'-materiaal te publiceren, voordat hij “The Lord of the Rings” had geschreven. De toenmalige uitgever durfde het niet aan, omdat het materiaal nogal chaotisch was. Inmiddels heeft Christopher heel slim, verhalen uit de Silmarillion gepubliceerd als losstaande stukken. De val van Gondolin is zo’n verhaal en volgens Christopher het laatste verhaal dat hij op deze wijze zal publiceren.

Het boek is weer voorzien van een voorwoord door J.R.R. Tolkien zelf; een inleiding door Christopher Tolkien; namenlijsten en een lijst van illustraties en extra noten, voor meer uitleg. Helder en duidelijk en altijd leuk om de voorgeschiedenis van het ontstaan van het verhaal te lezen.

Je zult niet gek opkijken als ik ook J.R.R. Tolkiens De val van Gondolin zeker 5 hartjes geef. Heerlijk om weer een stukje van de wereld van Tolkien bloot gelegd te zien worden en mee te gaan in deze fantastische sage! Voor iedere J.R.R. Tolkien fan een must have!

De val van Gondolin

1  2  3  4  5

Het allerlaatste ongepubliceerde boek van Tolkien en het eerste verhaal dat hij schreef over Midden-aarde

De val van Gondolin volgt de ultieme krachtmeting tussen "de bron van alle kwaad' Morgoth en de zeegod Ulmo. Morgoth probeert de verborgen stad Gondolin te vinden en te vernietigen, terwijl Ulmo de Noldor verdedigt, de Elfenclan die Gondolin ooit bouwde, maar er al tijden niet meer woont.

De lezer volgt een van de Noldor, Tuor, die een avontuurlijke en gevaarlijke queeste onderneemt om Gondolin te vinden. Wanneer hij eindelijk aankomt in Gondolin, wordt hij een belangrijk man en krijgt hij een zoon: Eärendil, een belangrijk figuur in De Silmarillion en In de ban van de ring. Maar Morgoth valt aan met Balrogs, draken en orks, en de stad lijkt ten onder te gaan…