Recensie: Bookshop girl RECENSIE

Recensie: Bookshop girl – Chloe Coles

De 16-jarige Paige Turner is een typische tiener. Ze woont in een klein dorp, waar niet heel veel te beleven is. Haar tijd vult ze dan ook zo veel mogelijk met haar beste vriendin Holly of in de boekenwinkel waar ze werkt. Maar door de winkels van de ‘high street’ is het voor boekenwinkel Bennett’s onmogelijk geworden om hier nog mee te concurreren. De boekenwinkel dreigt te sluiten, maar Paige wil dit hoe dan ook voorkomen. Kan ze de boekenwinkel redden?

Een boek over een boekenwinkel? Daar kunnen boekenliefhebbers bijna geen nee tegen zeggen. Wel is het relevant om de doelgroep van dit boek te vermelden. Coles heeft Bookshop Girl echt geschreven voor tienermeiden. Zij zullen ook echt het meeste plezier en herkenning uit dit boek halen.

Een typisch verhaal van een meisje uit een klein dorpje die vecht voor waar ze in gelooft. Uiteindelijk een hele mooie boodschap. Het probleem dat wordt aangekaart, over boekenwinkels die door concurrentie moeten sluiten, is van alledag. Dat maakt ook dat je je als lezer echt een voorstelling kan maken bij het verhaal. Leuk om te merken is ook dat Cole een aantal feministisch getinte uitspraken naar voren laat komen. Ook iets wat tegenwoordig erg relevant is.

De schrijfstijl van Coles is lekker luchtig, waardoor Bookshop Girl snel wegleest. Als lezer merk je dat de auteur zich echt goed heeft kunnen verplaatsen in het hoofdpersonage. Je hebt het idee dat dit echt een typisch tienermeisje is, met dromen waar ze hard voor vecht. De grappige manier waarom Coles situaties beschrijft, zijn ook precies zoals een tienermeisje de wereld ziet. Dat jeugdige komt ook terug via bepaalde woorden en afkortingen die tieners zouden gebruiken tegenwoordig. Als lezer vraag je je soms wel af hoe realistisch de taal die wordt gebruikt soms is. Praten tieners echt alleen nog maar in afkortingen tegen elkaar?

De personages in dit boek hebben allemaal een echt eigen identiteit die je, naarmate je verder leest, steeds beter leert kennen. Ook het vriendje, Blaine Henderson, is in eerste instantie een standaard jongen in een Young Adult verhaal. Tot je verrassing ontpopt zijn karakter zich tot heel iemand anders dan je eerst zou denken, wat erg interessant is om te zien.

Wel mis je als lezer enige diepgang. Het verhaal zelf is natuurlijk niet erg lang, maar maakt dit ook niet goed door de diepte in te duiken. Bookshop Girl blijft erg op de oppervlakte en laat je als het ware niet ‘nadenken’ over het leven.

Bookshop Girl is een eigentijds boek, met de juiste dosis humor. Dit is zo’n boek dat je in één ruk uitleest op een warme stranddag.

Recensie: Bookshop girl – Chloe Coles

Bookshop Girl

1  2  3  4  5

A hilarious tale of female friendship, bookshops and fighting for a cause - perfect for fans of Holly Bourne and Louise Rennison. Bennett's Bookshop has always been a haven for sixteen-year-old Paige Turner. It's a place where she can escape from her sleepy hometown, hang out with her best friend, Holly, and also earn some money. But, like so many bookshops, Bennett's has become a 'casualty of the high street' - it's strapped for cash and going to be torn down. Paige is determined to save it but mobilising a small town like Greysworth is no mean feat. Time is ticking - but that's not the only problem Paige has. How is she going to fend off the attractions of beautiful fellow artist, Blaine? And, more importantly, will his anarchist ways make or break her bookshop campaign? Written by debut author and bookseller Chloe Coles, this is the first in a new laugh-out-loud and sparky teen series that will make you want to rush out and start your own bookshop campaign!