Recensie: Natan Z. RECENSIE

Recensie: Natan Z. - Arjan Alberts

Acht jonge moeders komen op een gruwelijke manier om het leven. Elk van hen is ongeneeslijk ziek. De dader, Natan Z., verblijft na de moorden in een tbs-kliniek. Zijn advocaat, Reinier, doet er alles aan om hem vervroegd vrij te laten komen, maar die doet een vreselijke ontdekking. Zal Natan Z. vervroegd vrij komen en welke gevolgen heeft dit?

Ondertussen werkt Hannah, de vrouw van Reinier, aan een nieuw boek. Zij wil een boek schrijven over het leven van Natan Z. Op een afgelegen locatie in de Franse Alpen graaft ze zich een weg door het leven van de moordenaar. Zij denkt hem op die manier door en door te kennen, maar wat ze niet weet is dat Natan Z. haar ook heel goed kent.

Arjan Alberts is jurist en inspecteur en heeft met Natan Z. een debuut beet. Op basis van de cover en de korte inhoud op de achterflap verwacht je veel van het verhaal. Die verwachtingen heeft Arjan Alberts ook grotendeels ingelost. Naast een goede thriller afleveren, probeert de auteur ook de problematiek van de zorgsector aan te kaarten, namelijk een groot tekort aan personeel en de stijgende werkdruk. Therapeut Suus is één van de slachtoffers die overleefde. Haar doel is wraak nemen en dan komt ze terecht in de kliniek waar Natan Z. verblijft. Na al die jaren moet ze de moordenaar opnieuw onder ogen komen. Wanneer ze alleen op de afdeling is, voel je aan de schrijfstijl dat het mis kan gaan en dat gebeurt ook. Je voelt de spanning in de lucht hangen. Deze problematiek brengt Arjan Alberts goed in kaart. Het enige wat ik mis, is de gevoelens van Suus. Hoe voelt Suus zich na wat er gebeurd is? Wat doet het met haar? Die gevoelens had Albrechts mogen beschrijven en wat dieper op in gaan.

Arjan Alberts heeft in het boek met korte hoofdstukken gewerkt. Al deze hoofdstukken hebben de naam gekregen van één van de hoofdpersonages, Reinier, Suus, Hannah. Dit zijn allemaal palindromen, maar het is niet echt duidelijk of de auteur hier een diepere betekenis voor heeft. De korte hoofdstukken lezen gemakkelijk weg en je voelt een drang om verder te lezen zodat je het einde weet. Op die moment heeft het een dubbele betekenis: je wil verder lezen omdat je het einde wil weten, maar je wil ook niet verder lezen omdat je niet wil dat het verhaal stopt.

De spanning die Albrechts in het verhaal probeert te steken, komt goed tot uiting. Op sommige momenten wordt de spanningsboog zo hard aangespannen, dat je niet anders kan doen dan je adem inhouden en verder lezen. Een ander minpuntje dat ik zou willen aanhalen, is dat het einde van het boek chaotisch is. Er komt plots zoveel in één keer op je af dat je een gevoel hebt dat het snel gedaan moet zijn. Net zoals de karakters van de hoofdpersonages kan ook het einde beter uitgewerkt worden. Liever een aantal bladzijden meer lezen en na zo’n verhaal ook een ijzersterk einde krijgen.

Arjan Alberts heeft met Natan Z. niet alleen zijn debuut geschreven, maar ook zichzelf als schrijver op de kaart gezet. Hij heeft meteen de lat hoog gelegd. Als ik dan toch een puntje van kritiek mag leveren, is dat hij de karakters van zijn hoofdpersonages en het einde wat meer mocht uitwerken. Voor de rest is Natan Z. een ijzersterk debuut. De auteur heeft ervoor gezorgd dat je hem in de gaten moet houden.

Recensie: Natan Z. - Arjan Alberts

Natan Z.

1  2  3  4  5

Acht jonge moeders zijn door een seriemoordenaar om het leven gebracht. Ieder van hen leed aan een ongeneeslijke ziekte. De dader, Natan Z., zit veilig in een tbs-kliniek, maar dreigt door een fout van justitie vroegtijdig vrij te komen. Tijdens het proces doet zijn advocaat Reinier een gruwelijke ontdekking.
    Tegelijkertijd speelt de jonge therapeute Suus een levensgevaarlijk spel op de afdeling waar Natan vastzit en werkt Hannah, echtgenote van Reinier en een bekende Nederlandse schrijfster in de Franse Alpen aan haar nieuwe roman… over Natan. Terwijl ze probeert te overleven in het afgelegen Franse landhuis ontrafelt ze mysteries en ontdekt ze wie het op haar heeft voorzien.
    Arjan Alberts brengt de lezer in het hart van een tbs-kliniek, een zenuwslopende strafrechtzaak en een meesterlijk spel rondom een seriemoordenaar wiens zieke karakter ondoorgrondelijk lijkt…