Recensie: Een van ons zal omkijken RECENSIE

Recensie: Een van ons zal omkijken – Toon Tellegen

In Een van ons zal omkijken koos Toon Tellegen zelf zijn allermooiste gedichten uit al zijn gepubliceerde gedichtenbundels. In deze bloemlezing staan gedichten verzameld die uit meer dan 30 van zijn bundels afkomstig zijn.

Het boek is behoorlijk dik voor een dichtbundel, namelijk meer dan 300 pagina’s. In het geval van dit boek betekent dat voornamelijk dat je heel erg lang van zijn prachtige gedichten kan genieten! Ik ben niet de enige die de gedichten van Toon Tellegen wel kan smaken, want hij heeft al heel wat prijzen gewonnen met zijn oeuvre. Hij won onder andere de Theo Thijssenprijs, de Hendrik de Vriesprijs en de Constantijn Huygensprijs. Het is fijn om van zo’n alom geprezen auteur met een uiteenlopend oeuvre verschillende gedichten te kunnen lezen in één boek. Je maakt op die manier kennis met zijn stijl en kan misschien wel ontdekken welke dichtbundels je verder nog van hem zou kunnen lezen.

Toon Tellegen schrijft altijd erg originele gedichten. Sommige van zijn gedichten zijn iets klassieker, maar er zijn ook gedichten die heel speels omgaan met taal. Zo heeft hij gedichten geschreven die beginnen met het eerste deel van een spreekwoord, maar die veel origineler verdergaan. Nog zo’n voorbeeld is zijn gedichtenbundel waarin gedichten rond een letter zijn geschreven. Enkele letters uit het alfabet zijn ook in Een van ons zal omkijken opgenomen.

Wat zo fijn is aan zijn poëzie, is dat het licht aanvoelt. Sommige poëzie kan zwaar aanvoelen doordat ze lange zinnen en veel moeilijke woorden gebruiken. Om de een of andere reden is dat niet het geval bij de poëzie van Toon Tellegen. Hij gebruikt meestal korte zinnen, de lengte van zijn gedichten zijn nooit te lang en hij gebruikt geen moeilijke taal. Hij speelt graag met alledaagse taal in plaats van er moeilijke woorden bij te gooien. Hier en daar zijn er natuurlijk wel moeilijke woorden of langere gedichten, maar dat zijn eerder uitzonderingen. Desondanks zitten zijn gedichten wel vol wijsheden en zijn ze voor interpretatie vatbaar, waardoor je over elk gedicht lang kan nadenken.

Een van ons zal omkijken is een prachtige bloemlezing van de beste gedichten die Toon Tellegen geschreven heeft. Door de dikte van het boek ben je uren zoet met de grote verscheidenheid aan poëzie die hij in zijn leven geschreven heeft.

Een van ons zal omkijken

Toon Tellegen

19 maart 2019

ISBN 9789021416878
    Uitgever Querido
    312 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Toon Tellegen maakte voor deze bloemlezing zelf een keuze uit zijn allermooiste gedichten. Vanaf zijn eerste bundel tot aan zijn recentste dicht hij over ons, de mens, over het leven, de liefde, de twijfel en de dood. Soms zijn die gedichten ingetogen en melancholisch, dan weer spreken ze met uitroeptekens van hoop, verlangen en geluk. En steeds gaan ze over herkenbare gedachten en gevoelens, van het verdrietigste treurgedicht tot de gloedvolste liefdespoëzie.