Recensie: Vijf stappen van jou RECENSIE

Recensie: Vijf stappen van jou – Rachael Lippincott

Zeventienjarige Stella lijdt aan Cystic Fibrosis, oftewel CF, een ernstige taaislijmziekte. Sinds haar zesde komt ze al in hetzelfde ziekenhuis, waar ze soms weken achter elkaar ligt. Samen met haar best gay friend Poe vindt ze het prima uit te houden. Totdat er op een dag een jongen binnenkomt die ze nog nooit eerder heeft gezien. Will is het tegenovergestelde van Stella: hij kan niet wachten totdat hij 18 wordt, zodat hij zelf kan besluiten te stoppen met de ziekenhuisbezoeken en de wijde wereld in te trekken. Stella moet hier niets van weten, zij wil niets anders dan leven. Maar kan het leven dat Stella leidt wel echt léven genoemd worden?

Vijf stappen van jou is een prachtig verhaal over twee jongen mensen die beiden op hun eigen manier willen leven. Wanneer je het boek zal zien, zie je een prachtige cover. In eerste instantie zou je denken dat een mooie boom afgebeeld wordt, maar als je beter kijkt zie je dat het longen moeten voorstellen. Longen, het orgaan dat centraal staat in dit boek. Het orgaan dat bij Stella en Will zo slecht werkt, dat ze niet dichter dan zes stappen bij elkaar in de buurt mogen komen. Je vraagt je vast af waarom de titel van dit boek dan Vijf stappen van jou luidt, maar je zou het boek moeten lezen om de prachtige onderliggende gedachte van de titel te snappen.

Wat dit boek erg sterk maakt, zijn ten eerste de personages in het boek. Stella en Will verschillen erg van elkaar. Stella is een controlfreak die een lijstje afwerkt met dingen die ze nog in haar leven gedaan wil hebben. Een van die dingen is vloggen, en dus vlogt ze over haar ziekte. Will daarentegen wil het liefst de wijde wereld intrekken, terwijl hij weet dat dit zijn dood zou kunnen zijn. Het was erg interessant om te lezen hoe twee personen met deze ziekte omgaan. Daarnaast was het – en dit is niet oneerbiedig bedoeld – interessant om te lezen over een niet veelbesproken ziekte. Verhalen in deze setting gaan vaak over kanker, maar minder vaak over andere ziektes zoals CF. Je steekt dus daadwerkelijk iets op tijdens het lezen.

Wat het boek daarnaast erg sterk maakt, is het verhaal zelf en de manier waarop het verhaal is geschreven. Alhoewel dit een vrij dun boek is – het telt niet eens 230 pagina’s – weet Rachael Lippincott de gevoelens en gebeurtenissen toch goed op papier te zetten. Het verhaal van Stella en Will loopt prettig, zonder dat het langdradig of overhaast overkomt. Daarnaast weet Rachael Lippincott je binnen een aantal hoofdstukken verliefd te laten worden op de hoofdpersonages. Dit komt omdat hun unieke karakter goed uitgewerkt wordt en duidelijk beschreven is. Het is eigenlijk best gek, dat Vijf stappen van jou makkelijk te lezen is (je zult het boek zo uit hebben), maar dat het wel gaat over een zwaarbeladen onderwerp. Omdat dit boek gaat over twee zieke hoofdpersonages, is het boek erg onvoorspelbaar. Zou er iemand komen te overlijden? En zo ja, wie? Hierdoor blijft het verhaal toch tot op de allerlaatste bladzijde spannend.

Vijf stappen van jou is een prettig boek, met fijne hoofdpersonages en een goed verhaal. Goed nieuws is dat de verfilming van dit boek binnenkort in de bioscopen zal verschijnen!

Vijf stappen van jou

1  2  3  4  5

Stella Grant houdt ervan om controle te hebben. Om haar taaislijmziekte te beheersen en de mogelijkheid van longtransplantatie te behouden, moet Stella zes stappen afstand houden met alles en iedereen. Het enige waar Will Newman controle over wil hebben, is het verlaten van het ziekenhuis. Binnenkort wordt hij achttien en kan hij alle apparaten loskoppelen en de wereld zien.

Will is precies waar Stella van weg moet blijven. Als hij alleen al op haar ademt, zou ze haar plek op de transplantatielijst kwijt kunnen raken. Een van hen zou zelfs kunnen sterven. Afstand: zes stappen. Geen uitzonderingen. Maar plotseling voelt zes stappen niet aan als veiligheid. Het voelt als een straf.

Wat als ze een klein stukje van de ruimte konden stelen die hun kapotte longen van hen hebben gestolen? Zou vijf stappen uit elkaar echt zo gevaarlijk zijn als het ervoor zorgt dat hun hart stopt met breken?